I dunderform

I dunderform

2014-01-19

Vecka 3 - summering

Ett och ett halvt av veckans pass fick strykas. Mitt planerade distanspass blev endast 5 kilometer med inslag av högintensiv intervallträning. Jag är instruktör på Nordic Military Training i Malmö och under onsdagen körde jag ett bra pass som kändes så bra att jag tog det lite lugnare resten av veckan och strök ett gympass. Men det är så det får bli när man väljer att köra hårt på ett annat pass.

Ganska roligt var detta passet. Jag berättar om det nedan.

Vi började med jogging i styvt en kilometer med lite olika uppvärmningar i form av svikthopp och annat. Uppvärmning tog totalt 20 minuter. De aktiva hade varsin viktskiva med sig över tiden och jag bar min ryggsäck med sjukvårdsmateriel och förstärkningsplagg.

Efter uppvärmning joggade vi ungefär 5 minuter åt gången. Efter fem minuter bildade vi cirkel på närmsta gräsmatta och körde högintensiv cirkelträning i form av s.k. Tabata vilket innebär jobba 20 sekunder och vila 10 sekunder. Detta upprepas 8 gånger. Därefter joggar vi vidare 5 minuter o.s.v. Sammanlagt tog passet 75 minuter och vi joggade väl totalt 5 kilometer. Vi hann med 6 st tabatas och lite extra ålning och planka. Exempel på vad vi körde på tabata:
- Höga knän.
- Klackar i rumpan.
- Armhävningar/situps
- Knäböj/rygglyft
- Saxhopp/burpess

Alla gav järnet i det kalla, blåsiga och mörka vädret. GÖTT ÄR DET.

Återkommer imorgon med veckans planering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar