I dunderform

I dunderform

2014-01-12

Vecka 2 - summering

Årets andra vecka är nu slut och träning har gått ungefär enligt plan.
Som jag nämnt så jobbade jag måndag till onsdag varpå jag strax efter lunch åkte till Stockholm för att deltaga vid Försvarsmaktens Elitidrottsläger (EIL) på Sveriges kanske mest anrika träningsanläggning, Bosön. Detta läger hade pågått sen tisdag förmiddag då deltagarna bland annat tränade funktionell styrka och genomförde löptest 3000 meter. Under det funktionella styrkepasset är en övning värd att nämna plankan md motstånd d.v.s. du ställer dig i plankan på något sätt (rak, sida eller med ryggen ner) och sedan har du en vän som försöker trycka ner dig.
På onsdagskvällen hade vi kostföreläsning med Linda Bakkman som hänger med SOK och gör en massa analyser och tester på elitidrottares kost. Jag halkade in halvvägs i föreläsning men tänkte nämna lite från den. Vi pratade om alla trender med LCHF och den stora skräcken för kolhydrater. Fett, proteiner och kolhydrater är alla en väsentlig del av vår kost och jag själv tror inte på dieter såsom LCHF och 5:2 men detta tänkte jag återkomma till i ett annat inlägg längre fram. Daniel, 4 år, har med hjälp av paint ritat en liten bild nedan:
Svart är fett, vitt är kolhydrater och grått är protein. För att göra det mycket enkelt så har jag dragit ett rött streck som symboliserar ditt dagliga behov av näring. Proteinet behövs till att bygga, det du får i dig för mycket av protein går nästan till 100% ut genom urin och annat. Det fett du får i tid lagras för att i nödfall kunna användas som energi när det börjar bli kärvt (mycket enkelt förklarat). De vita kolhydraterna däremot är kroppens favoriter att använda vid produktion av energi. Kolhydrater innehåller ungefär bara hälften så mycket energi som fett men är mycket lättare att använda. Således: äter du lagom med kolhydrater så lagras inte fettet in i kroppen lika enkelt. Äter du lite för mycket kolhydrater så lagras fettet in och äter du alldeles för mycket kolhydrater så lagras definitivt fettet in och du har massa kolhydrater över som du får ut i toaletten eller som på annat sätt måste gå ut som energi i form av värme m.m. Kolhydrater kan ENDAST i nödfall transformeras till fett och göra dig tjock, det är istället avsaknad av fettförbränning som gör dig fet. Således: ät lagom med kolhydrater, jag förordar inte något att helt ta bort kolhydrater. Ett enkelt knep är att undvika vita och ljust gula matvaror såsom mjöl, socker och pasta/ris/potatis. Fullkorn är bättre och det är definitivt ingen skada skedd att äta nångång i vecka. Särskilt efter hårda träningspass går det extra bra med "onyttig" mat.

I övrigt värt att nämna är att man bör periodisera sin mat. Om man inte genomför extrema tävlingar t.ex. multisport eller längre prestationsövningar i exempelvis militären så är varje dag ny vad gäller kost. Tränar du hårt kan du tillföra mer kolhydrater, har du vilodag bör du äta mer sparsamt. Vissa räknar på detta i gram per dag o.s.v. men det är att ta det lite långt såvida man inte har ett intresse eller är absolut elit.

Jag publicerar nedan en intressant länk om margarin:
http://www.rikareliv.info/Hur%20tillverkas%20margarin.htm
Det finns en anledning till att jag uteslutande använder SMÖR i min matlagning. Det är kanske inte lika smidigt som margarin och man måste vara lite mer varsam med temperatur och annat men det blir enormt mycket godare, särskilt när man vet skillnaden på innehåll i margarin och smör.
Kanske är jag lite störd, men när jag äter smörgåsar med smör hemma har jag ett paket med smör, inte margarin, som jag hyvlar av med osthyvel. Osthyveln kan senare användas till just ost. Det går snabbare, blir mindre disk och är betydligt hälsosammare än att bre på margarin.

Kör hårt, och lita inte på trender=)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar