I dunderform

I dunderform

2014-01-15

Utbildning 2 - Kravanalys

Äntligen är det utbildningsonsdag igen!
Dagens ämne är kravanalys.

För att bli bättre på något när det gäller fysisk träning måste man sätta ett mål. Visst kan man hålla på att träna utan att ha ett mål och gå med sin lilla anteckningsbok och skriva upp vikter hit och dit. Sen kan man köpa ett par fina gymhandskar, flashiga byxor från t.ex. Better Bodies och dricka powerade under träningspassen. Vill man ha något som verkligen motiverar måste man dock sätta upp ett mål. Nedan listas exempel. Viss ironi och kanske inte helt optimala mål kommer att förekomma, men dessa är mycket bättre än att inte ha något mål alls. Vissa mål är bra, relevanta och realistiska. (Jag har fått alla dessa mål berättade för mig, så de är 100% autentiska).
- "Jag vill springa milen under 40 minuter".
- "Jag vill lyfta 100 kilo i bänkpress".
- "Tänkte att jag skulle börja med athletic fitness, jag vill lära mig kolhydratstömning".
- "Min rygg gör ont på grund av min dåliga hållning, jag behöver övningar för detta".
- "Jag tänkte ha en kropp som liknar Brad Pitt". (När han var med i filmen Troja).
- "Har skaffat mig en privattränare i tennis. Jag ska satsa. Inte bli proffs, men kanske spela i Elitserien".
- "Jag ska springa Malmö Halvmarathon".
- "Jag vill slå min tjej på 5 kilometer".
- "Jag ska bli bäst i Sverige i enduro, karate och militär femkamp".

Jag kan sitta hela dagen och skriva exempel och av respekt för andra människor skriver jag inte ut citatens ägare och oavsett vad man säger så har man något att styra sin träning mot. Sen märker man längs vägen om målet är möjligt att nå eller inte. Givetvis finns det några saker att ha i åtanke att tänka på när man formulerar sitt mål, jag listar här de två viktigaste hänsynstagandena enligt mig.
1. Är det uppnåeligt, d.v.s. är det genomförbart att klara av inom satt tidsrymd? Klart man ska tro på sig själv och sätta höga mål, men det får inte stoppa motivationen om det visar sig att man inte når dit. Kommer familj och vänner stöda mig i satsningen? Har jag infrastrukturella förutsättningar att lyckas? Har jag ekonomin? Vissa tror dessutom att de kan bli bäst i allt, men det finns alltid någon som är bättre om man försöker vara bäst i två saker eller mer.
2. Är det brett och funktionellt? Att ENDAST ha som mål att klara av 100 kilo i bänkpress kommer att göra den blivande atleten snedtränad, i värsta fall skadad. Sannolikt lär man också bli uttråkad. Var inte rädd för att sätta flera mål.

Ett sätt att börja är att sätta tre mål, sen kan detta vara ett specifikt mål som är nedbrutet i delmål eller ett omfattande mål som t.ex. att genomföra En Svensk Klassiker. Även detta mål måste brytas ner i delmål där man tar hänsyn till omkringliggande faktorer med infrastrukturella förutsättningar, socialt stöd och framförallt den egna motivationen.

Får att sedan på bästa sätt nå sitt mål måste man ofta bryta ner det i del mål som sedan kan värderas mot vad jag brukar kalla "de fem grundprinciperna". Jag visar dessa illustrativt här nedan:


Ska man bli snabb på ett 100 meter eller 42 000 meter? Genom att ta hjälp av principerna ovan kan man få hjälp på vägen. Att lyfta bänkpress handlar inte bara om styrka utan även koordination, rörlighet och snabbhet (explosivitet) kan hjälpa mig. Jag brukar referera till femkampen som består av fem helt olika grenar. Den bästa femkamparen tränar inte bara det han är duktig på och tycker är kul utan identifierar sina brister och tränar sedan det som han är sämst på i syfte att nå ett högt genomsnitt.

Er uppgift till nästa vecka är att sammanställa ert träningsmål med hjälp av tipsen ovan. Nästa vecka kommer jag att gå igenom ett antal träningsprinciper som kommer att kunna kopplas till mål, planering och träning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar