I dunderform

I dunderform

2014-01-05

Vecka 1 - summering

Årets första vecka har medfört nyårsfirande, bröllop (som gäst), samt en hel del löpning.
Då det har varit ganska begränsade möjligheter att träna framförallt på gym så har jag nyttjat mitt rep med handtag. Finns det inte träd eller annat att hänga upp det i får man ta vad man kommer över:
 Tröskelintervallerna känns riktig bra, redan så här års. Dessa brukar annars dröja fram till mars ungefär innan de börjar kännas "behagliga". Under måndagen sprang jag 5 x 4 minuter med 1 minuts vila. Jag låg bra på tröskelpuls samtliga fem upprepningar utan att tappa mer än marginellt i löpt distans. Därför valde jag att under lördagen öka till sex upprepningar, något som först skulle skett vecka 6 i år. Men känner man att man har det i sig finns det ingen anledning att inte gasa.

Då det inte har funnits någonstans att gymma så har det blivit ett par extra löppass och jag har under veckan samlat på mig nästan 50 kilometer vilket nog bannemej är nån slags personligt rekord för mig som sällan ligger över 30 kilometer på en vecka. Förutsättningarna har dock varit goda med bra utrustning och härliga grusvägar på böljande slätter.

Idag skulle det bli 12 kilometer lätt bakfull efter gårdagens bröllop men det kändes bra i kroppen trots att jag under gårdagen diskade av sex stycken tröskelintervaller. Därför blev det 14 kilometer på styvt en timme i "snacketempo". 2014 kommer bli ett grymt löparår.

Att finna inspiration till några extra kilometer är inte svårt när Östgötaslätten bjuder på denna vy som minner mig om mitt älskade Skåne, om än i miniformat:

1 kommentar:

  1. Bra att du håller igång Danne. Ser fram emot diverse drabbningar där ute nånstans. Ska följa din blogg så gott jag kan så du känner att du har stöd ute i stugorna. Lycka till som fan med alla dina mål under 2014.
    Jens

    SvaraRadera