I dunderform

I dunderform

2014-01-13

Vecka 3 - planering

Redan nu har jag klarat av ett simpass med fokus på teknik. Passet ser ut exakt såhär:

200 m uppvärmning/insim.

Därefter frisims-drills med två rundor av
25 meter "catch-up" d.v.s. handen som drar måste komma fram till den som är sträckt innan denne får påbörja sitt tag.
25 meter sim med en arm höger
25 meter sim med en arm vänster
25 meter rotationsim även känd som "kille-kill" d.v.s. man eftersträvar att med tummen dra hela vägen längs med kroppens sida så långt det går.
25 meter tarzan-sim d.v.s. huvudet ska vara ovanför ytan och man ska simma så tyst som möjligt.
25 meter knytnävssim. Man simmar helt enkelt med knytna nävar för att fokusera på underarmens drag.
25 meter sidobenspark där man sparkar 8 gånger på ena sidan innan man får vända till nästa.
25 meter med "skvätt". Detta innebär att man i slutet av draget skvätter vatten när man kommer till där en tänkt sidoficka på badbyxorna hade varit.

Efter varje teknik-drill genomförs tillbakasimning då man tänker extra på teknikdetaljen.

Passet av avslutas med 200 m avsim. Totalt blir detta 1200 meter. Vid behov kan man komplettera med lite dyk eller fensparkar för att träna bål. Detta valde jag att inte göra idag. Dessutom såg jag till att vila ordentligt och fokusera på tekniken. Kommande vecka blir tillräckligt jobbig ändå. Följande ska klaras av:

2 MAQ-pass
2 gym-pass med grundträningsövningar.
3 löppass. 1 x 14 kilometer distans. 1 x 4 x 6 minuter på mjölksyratröskeln med 80 sekunders vila. 1 x 15 x 70/20 d.v.s. springa över tröskel i 70 sekunder och sedan vila 20 sekunder.
1 ytterligare simpass.
Dessutom blir det lite rehab och rörlighet vilket innebär totalt typ 10 pass. *pust*.

För övrigt skall jag till ortopedmedicinska kliniken i Malmö på onsdagen för att kolla till min patellatendonit som för tillfälle bråkar med mig. Det går bra att träna det mesta utom hoppliknande övningar. Det är två månader innan jag går in i denna fasen och då är det viktigt att mina patellabesvär är botade innan dess.

Håll till godo!

2 kommentarer:

  1. Jens, Den Vassa Veteranen13 januari 2014 kl. 20:21

    Intressant med simträning. Har funderat på att simma lite som komplement till löpningen. Väntar på vårt nya badhus med spänning.

    SvaraRadera
  2. Det är dunderbra träning för den centrala kapaciteten och den mer seriöse kan ju köra vattenlöpning med s.k. Wet-West =)

    SvaraRadera