I dunderform

I dunderform

2014-01-26

800@2:03,03 och summering av vecka 4

Målet att springa på under 2,05 nåddes men det började inte så bra...

P.g.a. snöoväder i Småland kunde jag bara ligga i 80 knyck på 120-vägen. Därefter var det bilköer i centrala Malmö och väl framme vid Atleticum var det dåligt med parkeringsplatser. När jag sen kom in trodde jag inte det var någon avprickning och det stod det inget om i tävlings-PM:et heller men det skulle det tydligen vara. Denna missade jag med en kvart vilket innebär att startlistorna redan var tryckta. Sura och otrevliga funktionärer hänvisade mig till nummerlappshämtningen 15 minuter före en eventuell start.

Ut och värma upp i -3 grader och snöstorm (för att vara Skåne). Snabbt fick det gå eftersom jag nu var ytterligare sinkad och behövde vara vid start ytterligare tidigt. Tyckte kroppen kändes pigg på uppvärmningen som fick kortas ner till 10-12 minuter innan jag drog in i hallen. Snabbt toalettbesök och därefter ombyte till tävlingsställ. Då sker nästa incident: jag drar itu mina snabbaste racerstrumpor... Rutinerad som man är =) så hade jag med mig ett par till.

Fram och klödda med lagom stressad snubbe vid nummerlappsutdelningen. Till sist får jag ett nummer och blir placerad i heat D seedad på 2,05. Delad ytterbana med nån snubbe från Ullevi.

Trots alla friktioner känns det bra när jag står på startlinjen. Lagom nervös d.v.s. nästan dödsångest och även om man helst vill starta på egen bana så är det bättre med ytterbana, särskilt inomhus där kurvorna är snävare. Man startar lite i nerförsbacke vilket är skönt i början av loppet när kampen om placering är mycket viktig.

Snubben på min barn visade sig vara en mycket bra rygg att gå på och dispositionen av loppet kunde inte vara bättre. Jag löpte ut som andra löpare när vi efter första kurvan fick in på gemensam bana och höll denna placering ändå in i mål. Trots att snubbe framför är inom räckhåll har jag inte krafter att spurta om.

Tiden blev 2:03,03 vilket är fyra sekunder bättre än för ett år sen. Detta bådar gott inför sommaren då formtoppen ska nås. Jag hoppas ha tid att åka till SM i Umeå.

Benen kändes bra, syratåligheten är god och med lite "speed-training" kan jag putsa tiden rejält.

Förutom detta har jag klarat av ett simpass i veckan, totalt fyra löppass utom tävlingsloppet samt ett styrketräningspass. Utöver detta har jag passat på att åka skridskor, första gången på ungefär 20 år. Ryktet gick snabbt att det var Wayne Gretzky som skulle göra comeback men det vara bara Daniel från Skåne som drog långa fina skär. Eller så såg det snarare ut som Bambi, från Disney.

Nästa helg är det tävling i Atleticum igen, denna gång 1500 meter och helgen efter det är det 800 meter igen. Det är bara att bita!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar