I dunderform

I dunderform

2014-02-02

Vecka 5 - summering

Sista veckan på den "anatomiska adaptionsfasen" är äntligen till ända och jag är nöjd med vad jag har åstadkommit.

Jag har de senaste 10 veckorna snittat på 32,6 kilometer löpning per vecka vilken är mycket längre än förra årets motsvarande period då jag snittade på typ 17-18 kilometer per vecka. Detta har också märks på löpresultaten, både på tävling och träning.

Veckan som gick tränades ett simpass med fokus på teknikövningar. Tre lättare joggpass på 5-6 kilometer åt gången har genomförts samt två tre gympass: 1 MAQ och två blandade styrketräningspass. Dessutom löpte jag ju 1500 meter på 4:18,7 med mersmak!

Förutom tävlingen så var veckans bästa pass i tisdag. 07:45 stod gruppchefsskolan P7 uppställd på P7:s rundbana som var täckt med allt från 1 decimeter snö till nästan en halvmeter i drivorna. Det var mörkt, kallt och blåsigt. Termometern visade 3-4 minusgrader men eftersom det blåste så friskt så visade både TV4 och min väder-app -12 grader upplevd kyla. Vissa skulle kalla detta misär men jag log de kommande två timmarna. Det är oerhört bra omväxling att springa tröskelintervaller i trampad snö och vind som ömsom är mot, ömsom är med och däremellan från sidan. 7 x 4 minutersintervaller på tröskeln vart det totalt. Så jävla gött.

Idag söndag har jag inlett viloveckan eftersom jag nästa söndag tävlar på 800 meter vilket inte platsar in i en vilovecka egentligen. Jag känner mig dock oförskämt pigg i kroppen så jag tar nog 3-4 pass nästa vecka i lagom tempo. Förhoppningsvis har vilan stärkt mig till 800-metersloppet på söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar