I dunderform

I dunderform

2014-02-01

1500@4:18

Då var det dags att berätta om årets andra tävling: 1500 meter.
Trots lite friktioner så var det inte lika illa som förra veckan men arrangörerna hade valt att tidigarelägga loppet med 25 minuter. Som tur var blev jag uppmärksammad på detta av mina kära löparkollegor från Ystad: Stefan och Jens.

Efter kaffe och en stadig uppvärmning så kändes inte träningsvärken ett dugg. Det är magiskt vad det kan göra med lite jogging och när vi stod på startlinjen kände jag mig maximalt redo. Dessutom fick jag starta på bana ett vilket enligt mig är en fördel eftersom alla omedelbart går in på gemensam bana.

Jag satsade på att lägga mig först från börja i fältet på ungefär 10 löpare, men nån snubbe hann framför och jag låg tvåa i knappt halva loppet in jag på "hitre" långsidan gick upp och lade mig på första plats. Det kändes rysligt bra i kroppen så det blev en långspurt redan med 400 meter kvar. De två sista varven gick på 33 respektive 32 sekunder vilket nästan är respektabelt 800-meters tempo, särskilt med tanke på att jag nu fick börja varva andra löpare i loppen.

Klockan stannade på 4:18,71 (har inte dubbelkollat på hemsidan) och det är jag sjukt nöjd med såhär års. Jag är nertränad, väger 4-5 kilo över tävlingsform och hade massor med kraft kvar. Körde faktiskt med pulsklocka idag och kom "bara" upp i 180 trots att jag uppskattar min maxpuls till 190 vilket visar att det finns mer att ge. Väl hemma var jag därför tvungen att jogga av mig ytterligare fem kilometer samt köra ett MAQ-pass hemma i vardagsrummet innan jag slår mig till ro för en veckas vila. Har syndat duktigt genom att köpa ett kilo lösgodis, men ska man synda ska det vara rejält=)

STORT GRATTIS till det skånska rekordet Stefan Pettersson, vinthunden från Ystad.


The easy way out will always be there, ready to wash you away.

1 kommentar:

  1. Du kommer nog få till ett framgångsrikt år i år Danne. Du ser jäkla stark ut må jag säga.

    SvaraRadera