I dunderform

I dunderform

2014-02-09

RACE DAY@800 + summering vecka 6

PERSONAL BEST! Det blev det idag. Sprang ju 800 för två veckor sen och det kändes oförskämt bra med tiden 2:03,03. Jag gick ut lite mesigt eftersom jag inte alls uppfattat vilken form jag var i/är i. Loppet var väldisponerat, men jag kände att jag hade lite mer att ge. Under 1500-metersloppet gick jag ut lite hårdare och efter att ha dubbelkollat mina gamla personliga rekord så visade det sig att det är det bästa jag nånsin gjort. Och då var jag långtifrån trött.
Inte helt lätt att fota "in action". Fort går det.
Idag kördes det på med full kraft från början. Tycker ju om att ligga och lurpassa lite och sen spurta om mina motståndare på upploppsrakan med den fart jag får upp utomhus men inte alls på samma sätt inomhus då varven, och därmed också upploppsrakan, är halva sträckan. Dessutom var det snabba grabbar med i detta lopp som jag inte kommer spurta om ens i sommar. Således var det att jaga position direkt och få upp drivet i steget. Varvtiderna blev:
28,1
30,1
30,2
30,9
Totaltiden blev 1:59,31 vilket är en putsning på mitt tidigare personliga rekord med 14 hundradelar.
Första varvet gick ruskigt fort och tredje varvet började mjölksyran kännas ända ut i armarna, det är ofta så jag märker att jag tar i för mycket. Detta sjukt märkliga fenomen kan ingen förklara. Men då var det bara 300 meter kvar så det var bara att bita ihop.
3:a i Skåne vart jag också. Rolig incident var att jag och 2:an ställde oss fel och här kollar jag efter då något kändes konstigt=)
Är otroligt nöjd att såhär års prestera såhär bra. I Afghanistan kunde jag max springa 20 km i veckan, sen straffade det sig att springa på asfalt. Hemma nu kan jag ligga på det dubbla och det visar verkligen resultat på tiderna. Jag är 8 sekunder snabbare på 800 meter jämfört med förra året. Tänk om det kan hålla i sig till sommaren =P.

För övrigt så är viloveckan till ända, och såklart har den gått fort. Fast så innebär ju vilovecka inte att man ligger och vilar en hel vecka.
Jag har, precis som varje annan femte vecka, haft 8 timmars arbetsdagar under vilka jag antingen utbildat mina soldater eller kört runt i en bil och glott. Förutom 800-metersloppet blev det två löpträningspass, båda tävlingsförberedande. På torsdagen blev det 6 x 200 meter nedför i hyfsat flack backe för att få lite fart i benen som är så viktigt på ett 800-meterslopp. Dagen innan jag sprang 800 stack jag dessutom ut och joggade fem kilometer i lugnt tempo (22:30) så för få lite genomströmning i kroppen till loppet. Detta trivs jag bra med.
Har varit och känt lite på grejerna på gymmet en dag och har dessutom kört ett lite lugnare simpass med fokus på teknik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar