I dunderform

I dunderform

2016-06-15

Vecka 23 - Tough Viking Köpenhamn


Hallo där!
Så var det dags för det Tough Viking-lopp som i år kommer vara närmst min hemmaplan: Köpenhamn; något Tough Viking blir det tyvärr inte i Malmö i år.
Några förhoppningar hade jag inte eftersom min tå var och är så illa däran varför jag inte heller kände någon press eller så eller ens tog med mig kamera. Mer om loppet senare.

Veckan i övrigt har spenderats på skjutfält vilket innebär långa dagar, dock med vissa pauser när exempelvis segelbåtar driver in i riskområdet, varpå man fått ta fram sitt TRX-band och tränat.
Det har alltså varit en kanonvecka.

Måndag: 29 kilometer cykel öster om Malmö, något som är riktigt trivsamt i sommarkvällen.

Min nya SwimRun-dräkt prövades snabbt under måndagen.
Tisdag: Vilodag

Onsdag: Löpning 12 kilometer, det gjorde faktiskt mindre ont att springa än att gå vilket ju är positivt.

Torsdag: TRX-övningar samt plyometriska drills.

Fredag: Löpning 9 kilometer.

Lördag: RACE-DAY! Eftersom jag firade min kära systerdotters student under fredagskvällen kunde jag inte ta mig ut till Köpenhamn och Amager för att reka banan, men efter att ha kollat skissen så förstod jag att det skulle vara flackt, ganska sandigt, samt hinder jag var bekväm med. Jag hann reka nästan halva banan under uppvärmning och kände mig trygg med den ordning i vilken hindrena skulle komma samt underlag. En hel del sandlöpning, men inte i den allra mjukaste sanden. Jag ogillar att springa i mjuk samt eftersom jag är ganska lång och tung samt inte har våldsamt stora fötter.
Iväg! Efter att ha duckat de amerikanska fotbollsspelarna inledde jag första kilometern lugnt och fint. Denna gick inledningsvis på asfalt och därefter på hård strand, varför det gällde att inte bränna sig inför den kommande mer sugande löpningen. Jag låg då runt 6-7:a efter första kilometern men efter denna började jag bli ordentligt varm och kände att kroppen svarade. Då avancerade jag till 3:e plats med 1:an och 2:an ganska långt framför, jag visste redan från början att dessa raketer skulle jag inte kunna slå så vida de inte ramlade ner för ett hinder eller liknande.
Vid 4-5 kilometer var det lite bärning av dunkar och hinkar, något jag trivs väldigt bra med och därefter följde lite underarmsstyrka samt löpning på grus/asfalt/gräs då jag kunde trycka på ordentligt. 1:an och 2:an fortsatte dock dra ifrån men jag drog också tydligt ifrån de som var bakom mig.
Såhär roligt kan det vara att bära en hink med sand.
Alla hinder klarades i första försöket, jag slog av något på takten sista kilometern då jag förstod att läget inte skulle förändras.
Upp till 2:an hade jag drygt två minuter och ner till 4:an hade jag också drygt 2 minuter.
Jag är  mycket nöjd och stolt över min 3:e plats, särskilt med en trasig tå som jag tejpat ordentligt och de låga förhoppningarna på tävlingen.
Gott att ta av sig på överkroppen efter målgången.
Stort grattis till min lagkamrat Simon som vann alltihop.
Glatt gäng på pallen

Nu blir det uppehåll från OCR nån månad, jag hoppas att tån fortsätter läka sakta men säkert.

Söndag: 1200 meter Open Water Swimming samt 23 kilometer cykling fick avrunda veckan.

Att simma med fenor var helt omöjligt med en bruten tå märkte jag.
Bästa hälsningar
Dunder-Danne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar