I dunderform

I dunderform

2016-06-02

Vecka 17 - Nytt personligt rekord på 5 kilometer!

Hallo där.

[Vecka 15-21 är skrivna i efterhand på grund av hög arbetsbelastning]

ÄNTLIGEN var det dags för ett ordentligt styrkebesked; läs mer under "Söndag:" =)

Under innevarande vecka befann vi oss på Ravlunda skjutfält där vi genomförde diverse övningar i skarpskjutning. Större delen av dagarna gick jag iklädd stridsutrustning och jag deltog i huvudsak i stridsövningarna, en fysisk ansträngande verksamhet i sig. Utöver detta tillkom följande pass:

Springa med utrustning....
Måndag: 8 km distanslöpning på 38 minuter med en snittpuls på 128 BPM.

Spana med utrustning....
Tisdag: Greppstyrka

Onsdag: 6 x 1 kilometer intervaller med en minuts vila. Tämligen sliten efter dagens stridsövningar var detta en ansträngande verksamhet med följande tider per intervall:
1: 3:29
2: 3:22
3: 3:29
4: 3:26
5: 3:31
6: 3:39
Jag kom dock inte helt upp i puls vilket tyder på att det är mattheten i benen som begränsade mig, normalt sett bör jag lite under 3:30 på samtliga.

Ett av de bättre ögonblicken på arbetsplatsen.
Fredag: Teknikträning på hinderbanan följt av handgranatskastning.

Lördag: Greppstyrka.

Söndag: RACE-DAY: Risen-loppet i Genarp. Jag visste att det kunde vara dags. Höstens grundträning var minst sagt berikande ur ett uppbyggande perspektiv och trots att jag jobbat ganska hårt hade jag ändå fått in huvuddelen av de viktiga passen; dessutom har jag intill skrivande stund (2/6) varit helt frisk från sjukdomar.
Vädret var på min sida med lagom värme och begränsad blåst. Banan kände jag inte till mer än att den till 95% skulle bestå av asfalt. Jag rekade 3 av kilometrarna och kom fram till att det nog skulle kunna gå bra.
Målgång
Så gick startskottet och det var ingen som hängde på ens i 50 meter. Iväg som en raket och de två första kilometrarna avhandlades på 3:12 ungefär. 3:e kilometern medförde en väldigt brant stigning på ungefär 500 meter så denna gick på strax över 3:20. Första tre kilometrarna gick således på 9:45 varför det fanns utrymme att klämma sig in under mitt tidigare personliga rekord på 16:31.
Jag var nu relativt trött men lyckades hålla 4:e kilometern på runt 3:20 för att sedan avslutade sista kilometern på ungefär 3:15 då denna gick svagt utför till stor del.
Nytt personligt rekord: 16:19 och jag var mycket lycklig (se bild).


 Omedelbart efter loppet bar det av på en veckas semester tillsammans med min gamle mor. Mer om det i nästa veckas inlägg =)

Bästa hälsningar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar