I dunderform

I dunderform

2016-06-05

Vecka 22 - Tough Viking Oslo inklusive vurpa

Hallo där.
Den gångna veckan medförde en liten nystart efter att ha varit på slutövning.

Måndag inleder veckan och eftersom vi var fast på Skaraborgs regemente ända till klockan 10 så passade jag på att träna underarmarna innan vi satte oss på bussen som skulle ta oss hem till Skåne igen.
På kvällen blev det sedan 11 kilometer löpning i obanad terräng vilket kändes ganska sent men gjorde gott för leder.

Tisdag medförde lite handgranatskastning tillsammans med mina soldater och efter tjänstens slut blev det plyometrisk träning i olika former på gymmet. Ett sådant kvalitativt plyometripass har jag inte tränat på flera år eftersom knäna inte orkat med men nu kunde jag äntligen genomförde ett och det gör gott för löpsteg och hoppstyrka.

På Onsdagen var det äntligen dags att inleda OPEN WATER-säsongen och jag rev av 1800 meter utanför Lomma hamn trots att jag glömt mina simglasögon. Jag älskar denna träning.
Efter lunch körde jag hem för att hälsa på min gamla mor i Ystad och passade då på att gästa löparklubben där mitt hjärta finns: Ystads IF. Arne bjöd på ett gyldene pass: 20 x 400 meter med start varannan minut. En genomfördetid på 71-75 sekunder innebär att vilar blev ungefär 45 sekunder och dessa sekunder går som en elvisp. Jag kom faktiskt upp så högt i puls att jag inte kan minnas sist jag hade så många slag per minut under ett träningspass. Detta gjorde mycket gott och kändes dagen efter ett plyometripass =)
Off we go!

Torsdag: Lite lugnare träning i form av 30 kilometer cykling och äntligen har jag dammat av järnhingsten också (han är dock gjord av kolfiber).

Fredag: Resdag. Flyget gick från Kastrup till Oslo och väl där fick jag skjuts upp till Tryvann på Holmenkollen där jag tillsammans med två norska femkampsvänner gav mig iväg för att reka efterföljande dags Tough Viking. Jag hade först tänkt hoppa över detta arrangemang eftersom det är en bit att resa samt en oerhört kuperad bana (jag är, på grund av härkomst, tämligen medelmåttig på löpning uppför och särskilt nedför). Tough Viking Stockholm var dock så asgrymt så jag kunde inte låta bli.

THOR STRENGHT
Jag blev överraskad över banans höjdmeter, det var jävlar i det fler än jag hade trott. Över 500 höjdmeter över 10 kilometer löpning är ALLVAR; upp och ner för slalombackar och genom myrmark och sen uppför en slalombacke till o.s.v.

Lördag: Det är det jävligaste jag gjort och det värsta av allt var att jag lyckades med en vurpa som sannolikt har medför en kraftigt stukad eller bruten stortå på vänster fot. Efter att den allra värsta utförslöpan var klar skulle jag bara hoppa ner från en snöhög men precis efter landningen lyckades jag sätta nämnda tå i vad jag tror var en sten och sedan landade jag med händerna före. Som tur var så bröt jag ingen handled utan slog bara upp ett mäktigt hål i en handflatan och fick den andra att svullna lite. Då hade det gått 3,5 kilometer och jag låg på en fjärde plats, en bit bakom 3:an men med 4:an och 5:an hack i häl. I kommande uppförsbacke lyckades 4:an och 5:an gå om (för att de var starkare uppför) och sedan hade jag svårt att släppa på nedför eftersom det gjorde så förbaskat ont.... Jag slutade på en 6:e plats vilket jag utifrån omständigheterna får vara nöjd med. Hade jag inte skadad mig hade jag kanske kunnat knipa en 5:e plats men eftersom banan var så ofördelaktig får jag definitivt vara nöjd. Nu dagen efter är tån svullen och rejält blå och nageln är nog ett minne blott om några veckor... Handen verkar läka lite snabbare, efter loppet kunde jag inte öppna en vanlig vattenflaska eller stänga en blixtlås....
Mäktig inramning

Denna hand ville inte sluta blöda...
Söndag har medfört ett lite längre cykelpass på 39 kilometer (långt för mig) och imorgon ska jag se ifall kroppen orkar med lite Open Water och cykel. Löpning lär jag behöva vänta med.

Status på morgonen, stukad eller bruten?
Kommande lördag är det dags för Tough Viking i Köpenhamn, vilket är det närmsta hemmabana jag kommer i år och jag hoppas verkligen att min kropp har läkt ihop till dess... Innan det ska jag sova i skogen hela veckan så det sabbar ju eventuellt prestationen oavsett....

Bangolf hann jag och min bättre hälft med idag, detta är inte något jag har talang i =P
Bästa hälsningar










 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar