I dunderform

I dunderform

2014-05-29

RACE DAY: 3000 m

Så var det dags.

Efter ett halvtaskigt 800-meterslopp förra veckan och med en något halvsargad kropp vaknade jag i morse med huvudvärk. Brukar lösa sig med kaffe och vatten. Gjorde inte det. "Perfekt", huvudvärk i 7,5 varv på Sveriges äldsta idrottsplats i Lund.

Så kom uppvärmningen och huvudvärken började lätta. Sedan stod jag på startlinjen och adrenalin måtte vara den starkaste medicin för alla krämpor var som borta. Inte ett spår av huvudvärk eller ont i knä.

Det var i stort sett vindstilla och solen var i moln vilket innebar lagom varmt. Jag fick en bra rygg att gå på och mina tider på 76 sekunder per varv understegs med marginal varje gång. Jag hade bara ett varv på denna tid och sen var det mellan 2 och 3 sekunder snabbare. Jag höll ryggen så länge jag kunde för att sedan få god mjölksyra sista kilometern. Kilometertiderna blev 3:04, 3:04 och 3:08. Jag kände ändå att loppet var väldisponerat och det vart också personligt rekord med hela 17 sekunder. Det nya personliga rekordet lyder 9:16. Sjukt nöjd.

Uppbyggnadssäsongen har varit tuff, kanske lite för tuff. Men en sådan glädje som man känner när man "putsar" sin bästa tid gör det värt vartenda steg. Jag blev fyra i loppet men eftersom de två närmast framför mig var utomsocknes ifrån så kom jag tvåa i Skåne, min bästa placering på denna distans.

Bifogar ett par bilder. En på en glad mig själv och en på veckoslutets inneboende.


På lördag är det 10 kilometer i Ängelholm. Hoppas jag är återhämtad, för det kommer bli jakt på nytt personligt rekord även här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar