I dunderform

I dunderform

2014-05-12

Vecka 19 - summering samt planering av vecka 20

Jag skulle nästan vilja kalla vecka 19 för Hell Week, ty efterhand som möjligheterna dök upp för mig så haglade också anmälningarna in.
Måndag till tisdag genomfördes orienteringsläger i Eksjö med 4 race under tre dagar. Alla mellan 5 och 6 kilometer. Även om tempot ibland är lågt när man står och försöker hitta var man är och vart man ska så går det ibland också hiskeligt fort när man har en stig att följa till nästa uppfång. Det är fruktansvärt bra naturliga intervaller och dessutom bra träning för leder och ligament att sprätta runt ute i terrängen. I Småland tenderar marken också att vara stenbunden, varför man får se upp lite extra.
Torsdag till fredag genomfördes Halmstads Garnisonsmästerskap i militär femkamp. Då det i huvudsak var lokala förmågor med blev det en ganska väntad förstaplats i den öppna klassen, ty jag tjänstgör ju egentligen inte i Halmstad. Även om vissa banor hade mer att önska så var det ett ypperligt träningstillfälle och en väldigt gemytlig och familjär stämning. Högsta betyg!
Mer info om tävlingen finns på: http://iof2.idrottonline.se/SvenskaMangkampsforbundet/Arbetsrum/Militarfemkamp/Nyheter/
På lördagen var det sen dags för lite upprättelse efter min kollaps på DM 10km löpning för ett par helger sen. Platsen var Helsingborg och sträckan var återigen 10km på en tävling benämnd Springtime med strax över 4000 löpare. Jag startade detta loppet lite mer ödmjukt, men så var jag också helt färdig efter veckan som gått. Uppvärmningen kändes bra och så länge det var flackt hängde jag med täten. Två löpare stack tidigt men utöver dessa hade jag tätkänning ända fram till strax efter 5 kilometer. Här låg jag i klunga med löpare från plats 3-8 med då det plötsligt dök upp en tämligen brant och lång backe jag kände syran komma smygande med följden att jag fick slå av på tempot. Efter detta släppte jag efterhand täten och låg bara och bevakade min 8:e plats som det till sist blev med tiden 35:12. Jag är mycket nöjd med denna insats eftersom veckan innan varit enormt tuff med i huvudsak kvalitetspass måndag, onsdag, torsdag och fredag. Fick inga känningar alls av kramp eller annat utan det var helt enkelt mjölksyran som kom och därmed krafterna som inte fanns. Dessutom var loppet väldisponerad från min sida så detta bådar gott inför framtiden.
På söndagen joggade jag ur lite i samband med att jag var instruktör på stridshinderbanan och sen vart det kastning följt av styrka och rehab på det lokala gymmet framåt kvällen.

Innevarande vecka så har jag idag vilodag DELUXE. Målet är att stegräknaren inte ska få ihop mer än 1000 steg och det enda jag gör är att sitta vid datorn, plugga och glo på TV. Det var längesen sist. Egentligen behöver jag städa, men det har jag ju skjutit framför mig så många gånger förr=)
Annars blir det lugnt i resten av veckan med, något intervallpass på hinderbanan, en orienteringstävling om jag hinner samt lite handgranatskastning och skytte med Sven Legend. Veckan efter denna är nämligen RACE DAY 800m samt årets första riktiga femkampstävling.

Ett lite axplock av bilder från veckan som gått:







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar