I dunderform

I dunderform

2014-05-08

Orienteringsläger i Eksjö

Hej kära läsare.
Direkt efter mitt arbetspass slut på måndag förmiddag satte jag mig i bilen och begav mig till Den unika trästaden, Eksjö, för att deltaga vid ett breddläger i orientering. Lite extra affektionsvärde finns det till denna ord med dess regemente, Ing2, eftersom jag fullgjorde min svenska värnplikt där med inryck för över tio år sen.
Orientering är en av de mest tjänstenära idrotter som finns. Det är bra träning för kropp och hjärna samtidigt som man (åtminstone emellanåt) bjuds på storslagna naturupplevelser.
P.g.a. ett lastbilshaveri och eftervarande kö så missade jag tyvärr första träningspasset men under måndagskvällen fick jag för första gången prova på sprint-orientering vilket är en ganska kort orientering, oftast i park- och stadsmiljö med många kontroller på liten yta och ganska låga krav på att använda kompass. På de 4,8 km som min GPS visade efter passet togs det uppemot 30 kontroller och jag behövde inte titta på kompassen en enda gång. Sjukt kul.
På tisdagen var det för mig lite svårare. Även om jag inte är helt oduglig med karta och kompass så har huvuddelen av min militära karriär spenderats i fordon eller med låga krav på framryckningshastighet, åtminstone när det kommer till orienteringssammanhang. Således är det ganska ovanlig verksamhet för mig att så fort så möjligt hitta ett antal punkter mitt ute i terrängen. Min taktik har alltid varit att hålla sig så mycket som möjligt till stigar, springa som ett lokomotiv och sen göra så korta instick så möjligt i terrängen och hoppas på att kontrollen finns där. Under tisdagen tvingade jag dock mig själv att navigera med kompassriktning samt följa höjdkurvor, beståndsgränser och andra tecken på kartan som tidigare varit ganska okända för mig. Det blev mycket "sightseeing" denna dag=)
Men under onsdagen var det så dags för lite tävling. Jag valde den något kortare och lättare banan och körde på taktiken att i huvudsak hålla mig till stigar och sedan göra instick i terrängen när jag kände att jag hade koll på läget. Det gick faktiskt riktigt bra och jag lyckades komma först på min sträcka. Iakttag dock att de bättre orienterarna valde en annan, svårare bana, så vi var inte ens i samma klass.
Jag fick starkt blodad tand av denna vecka och när jag under kvällen anlände till Halmstad gick jag in på Internet och beställde en bättre kompass samt ett par nya orienteringsskor.

Så befinner jag mig nu i Halmstad för att deltaga på Garnisonsmästerskap i militär femkamp. Det är lite regnigt och halvdåligt väder och banorna är kanske inte de förnämligaste, men det blir en oerhört trevlig och gemytlig träningstävling är jag övertygad om. Tävling är bästa träningen. Jag bifogar bilder ifrån veckans orientering, senare kommer förhoppningsvis bilder ifrån femkampstävlingen.


Kör hårt.

2 kommentarer:

  1. En underbar stad, där jag tillbringade tio månader av mitt liv.

    SvaraRadera
  2. Ja, Anonym, där är otroligt fint, även om det kanske är lite långt från allt för min del. Några visiter då och då är mycket trevligt. Jag har själv spenderat 15 månader av mitt liv på den mysiga ort.

    SvaraRadera