I dunderform

I dunderform

2016-07-27

Vecka 29 - SM-guld!

Så var det dags för årets största och viktigaste mål för mig: de svenska mästerskapen i militär femkamp. Med endast en, mycket usel, femkampstävling i bagaget för självförtroendet inte på topp men samtidigt hade jag tränat hårt sedan mitt misslyckade nordiska mästerskap.

Veckan inleddes dock med ett träningsläger i samma idrott som ovan står.

Måndag: Skytte på eftermiddagen och simhinderbana på kvällen.
Orebadet i solnedgång.

Tisdag: Dagen inleddes med handgranatskastning följt av ett tufft pass på hinderbanan med fyra varm då det gasades på bra! [Observera att banan är stängd för allmänheten]
På eftermiddagen skytte och på kvällen simhinderbana. 

Onsdag: Handgranatskastning innan frukost, 12 kilometer löpning efter frukost samt skytte på eftermiddag och simhinderbana på kvällen.

Torsdag: Handgranatskastning innan frukost samt teknikträning på hinderbanan efter frukost.
Efter lunch var det dags för första momentet i SM: Skjutning. På grund av lokala bestämmelser får man inte skjuta i Halmstad under juli månad (Trots att det är skjutbanor invid ett regemente). Således sköts serien på min hemmabana. Efter 8 rakar 10:or i en serie som kändes otroligt stabil kom det plötsligt en 8:a som jag inte kände. Jättekonstigt. Jag avslutade dock med en 10:a och snabbserien blev sen 96 poäng varför jag fick 194 poäng totalt. Kanske hade jag velat ha den dära 10:an på precisionsserien men 194 räckte för att ta mig till ledningen.

På kvällen simmade vi sen hinderbana igen.

Fredag: Transport till Halmstad och lätt jogg 5 kilometer på tävlingsbanan.

Lördag: På grund av praktiska omständigheter blev det kastningen som utsågs till andra gren. Det gick ganska bra på denna improviserade bana med 124 poäng i precisionskastning och 47 på längd. Längdkastet blev riktigt dåligt, delvis för att vi stod på en bräda som låg ovanpå ett lager av mjuk sand.... Jag utökade dock min ledning, väl förvissad om att mina konkurrenter skulle knappa in senare under dagen.

Så var det dags för hinderbana. Vädret var optimalt och träning hade varit god sedan nordiska mästerskapen. Jag kände mig i bra form även om den bästa studsen inte stod att finna. Jag gjorde ett tekniskt bra lopp och disponerade det bra men tiden vart inte bättre än 2:43... Analys kommer sist i detta inlägg: Film från loppet: https://youtu.be/1HzLT4ZzGm8

På kvällen var det dags för simhinderbana. Ett tekniskt bra lopp med några svårigheter vid vissa hinder gjorde att tiden blev 30,1. Detta ska jag inte vara nöjd med, precis som tiden på hinderbanan men nog var det något som saknades.... Film: https://youtu.be/7vZsmI3Bi18

Söndag: En gren återstod; 8 kilometer jaktstart terränglöpning. Jag hade 26 sekunder till framförvarande atlet, en tid som jag nog trodde att jag skulle kunna ta in med tanke på att min löpform var så pass god. På andra varvet gick jag upp i ledning, men på tredje varvet märkte jag att Cimmie som startat 55 sekunder efter mig hade tagit in ungefär halva tiden på halv distansen. Jag hade dock krafter kvar så att jag kunde öka, dra ifrån och sedan gå i mål som SVENSK MÄSTARE.
Drygt halvvägs på 8 kilometer

Stolta representanter ur P7 SKIF med 5 guld och 2 silver på bilden. De trendiga röd-gula shortsen finns att köpa på www.dunderform.se/butik
Känslan är svår att beskriva när man haft en vansinnig stolpe ut och inte kunna toppa formen på grund av för hög arbetsbelastning. Kanske har jag inte formtoppat på ett optimalt vis heller eftersom jag lagt kraft på mjölksyratålighet och inte spänst, något som är lämpligt så tätt inpå en viktig tävling. Psyket, det viktigste, höll dock och nu är jag uppe i sex individuella guld och jag delar således 1:a platsen med Magnus Häger om vem har flest SM-guld i Sverige genom tiderna, ursäkta Jante-lagen =)
Glad?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar