I dunderform

I dunderform

2016-07-27

Vecka 25 - Nordiska mästerskapen i militär femkamp

[Detta inlägg är skrivet i efterhand]

Så var det dags för det som skulle bli en av årets stora begivenheter: Nordiska mästerskapen i militär femkamp. Jag har länge haft som mål att en dag ta medalj på ett nordiskt mästerskap men denna gång blev det pannkaka av det....

Måndag: Dags för skytte. Denna gren hade jag bara tränat en gång innan tävling men det brukar ju gå bra ändå. Just idag blev det dock mediokert med en serie på 96 + 97 poäng d.v.s. 193 poäng vilket väl är i underkant av vad jag kan prestera. Jag hade dock lite stolpe ut med flera bra 9:or och så är det ju ibland.

På eftermiddagen var det dags för hinderbana. Det verkligen spöregnade och blåste, och inte ett enda kvalitativt pass hade jag kört på banan heller. Således gick det faktiskt åt helvete med min sämsta tid någonsin: 2:57. Riktigt pisskass men det är vad man kan förvänta sig, egentligen, om man ser till den uppladdning som jag haft.

Tisdag: Simhinderbanan vill jag knappt nämna. Första stocken som brukar vara någorlunda stabil i sidled var på denna bana helt lös, vilket medförde att jag ramlade av och tappade farten helt. 31,8 är det sämsta jag gjort sen 2009....

Redan nu kunde jag skönja att det inte var mitt år i år....

På eftermiddagen kastades det granater. Denna gren får knappt godkänt med en precisionsserie om 116 poäng samt ett längdkast på 50 meter. Jag kan dock bättre...

Onsdag: Terränglöpning på en mycket svår bana rent tekniskt med plötsliga höjdkurvor, skarpa svängar och tidvis mycket mjukt underlag. Tiden slutade på 28;40 vilket får betraktas som godkänt med tanke på omständigheterna.

Jag slutade till sist på en 9:e plats vilket jag definitivt inte är nöjd med.

Torsdag: Efter hemfärd blev det terapi i form av 3200 meter simning i öppet vatten.

Fredag: Dags att ta igen hinderbaneträningen: tre tuffa varv fick straffa kroppen. Efteråt följde handgranatskastning och simning i öppet vatten och på kvällen var det dags att damma av järnhingsten för en tur på 28 kilometer.

Lördag: Styrketräning för bål.

Söndag: RACE-DAY! Besviken över tävlingen i Danmark var det dags för en debut: Blentarpsmilen. En ytterst trevlig bana med mycket utmaningar avhandlades på 35:30 (ungefär) vilket också blev nytt banrekord. Jätteroligt och en flaska äppelmust till vinnaren! Dessutom hamnade man minsann i tidningen: http://www.skd.se/2016/06/26/rekord-pa-blentarpsmilen/
Simning öppet vatten 2400 meter samt 28 kilometer cykel på kvällen.


Direkt efter Nordiska mästerskapen bestämde jag mig för att sluta med detta bloggandet ett tag i syfte att kunna fokusera på Svenska mästerskapen och det är efter denna tävling som jag nu sitter och skriver....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar