I dunderform

I dunderform

2016-02-28

Vecka 8 - Årets första träningsläger

Hej kära läsare!
Veckan har varit medelintensiv. Jag har jobbat ganska hårt (främst administrativt) och sovit några minuter mindre per natt vilket innebärt att jag känt mig lite sliten när jag kört på hårt, men detta har inte hindrat mig från att köra ett av de viktigaste passen på hela året! Dessutom så har det varit träningsläger i helgen.

Här är veckan

Måndag: Halv-vilodag där jag endast stretchade lite lätt samt körde lite bål och ben för att lindra den mest akuta ADHD:n.

Tisdag: 8 kilometer distanslöpning i varierande terräng följt av ytterligare 4 kilometer lätt jogg. På kvällen blev det simning på olika vis i totalt 2500 meter.

Onsdag: Det viktigaste passet på hela uppbyggnadssäsong, det som man spenderar mycken energi att bygga upp kroppen mot: 10 stycken 4-minuters intervaller på mjölksyratröskeln med en minuts vila. MÄKTIGT!
Efter 10 minuter uppvärmning medelst jogg på Wood Way-band (Googla det) så blev det 5 minuter på Crosstrainern innan det var dags.
Medelpulsen under passet låg på 152 slag per minut och jag hann totalt 12,2 kilometer. Således var genomsnittsfarten inte lika god som veckan innan men det var något varmare detta pass och jag hade ätit ALLDELES för mycket innan; tre gånger fick jag gå på dass och skita från dess att jag kom till gymmet (passet skedde på löpband) tills dess att jag var klar. Efter passet var jag minst sagt matt, men jag var ganska återhämtad redan nästkommande dags kväll och inte minst mentalt känns det bra att ha klarat av detta. Nu väntar, sakta men säkert, en stegring av hastigheten inför de mer explosiva veckorna.

Under pass
Efter pass
Torsdag: TRX-övningar på olika vis under eftermiddagen. På kvällen var det tänkt att jag skulle simma men eftersom jag var lite småsliten fick det räcka med 40 minuters våtvästlöpning.

Fredag: Första dagen på träningslägret som genomfördes i Halmstad medförde uppstart samt kastövningar och olika mobilitets- och bålövningar för överkropp.

Glatt gäng!
Lördag: Testlopp 5 kilometer. Jag var lite småsliten sen onsdagen och hade kanske ätit lite nära inpå. Dessutom gick mitt skosnöre upp. Således blygsamma 18:08 på 5 kilometer. Jag vet att man inte ska ha ursäkter, men till mitt försvar kan jag låta meddela att medelpulsen enbart låg på 161 slag per minut. När jag sprang på 17:24 i slutet av november låg medelpulsen på 168 slag per minut... Således var det något som hindrade mig från att ta ut mig helt.
"Snubbeltrådarna" av innebandysarger.
På eftermiddagen blev det hinderbane-workshop med fokus på landningar och bålstyrka. Mycket nyttigt och givande.
Landa i steget...
...och iväg.
Stilfilm på landning
Kvällen medförde hindersimning.

Söndag: Testlopp hindersimning halv bana samt 25 meter fritt. Omedelbart efter blev det 8 kilometer distansjogg. Jag var duktigt sliten och rultade runt på strax under 40 minuter med en medelpuls på 126 slag per minut.

Kommande vecka ska jag ta det lite lugnare inför nästa period: Maxstyrkefasen. Detta hindrar mig dock inte från att springa löptävling i form av Stävie Trail 13 kilometer på söndagen.


Kilometer löpning: 44
Meter simning: 3500
Sömn i timmar per natt: 7:31 i genomsnitt

Bästa hälsningar!

1 kommentar: