I dunderform

I dunderform

2016-02-14

Vecka 6 - RaceReport från skånska mästerskapen i 1500 meter snabbast vinner

God kväll kära läsare.
Veckan har medfört en hel del arbete som vanligt men också lite träning, samt en tävling; en som gick riktigt bra.

De tre veckorna före denna har jag sprungit mer än vanligt. Jag ligger normalt sett på ungefär 3 mil i veckan men under vecka 3-5 har jag snittat på runt 5 mil per vecka. Som mest hade jag löpning i en eller annan form med distanser på minst fyra kilometer i åtta dagar i rad. Inte jätteklokt kanske och i slutet av förra veckan började jag få känningar i benhinnor och något som kan liknas vid löparknä.

I sådana här fall är det jättebra att ha tillgång till sin träningsdagbok så att man kan gå tillbaka och utvärdera och konfirmera hur mycket man verkligen har löpt.

Första åtgärden är inte att dra ner på träningen i allmänhet men jag själv väljer vid sådana här tillfällen att halvera mängden löpning och istället dra in simning/våtvästlöpning eller cardio i nån annan form samt styrketräning. Vidare så behandlar jag med liniment, kompressionsstrumpor (de bästa är från skins) samt kinesiologisk tejp (den bästa är från bodytech). Redan idag söndag när jag var ute och sprang så saknade jag helt känningar men jag väljer för säkerhetsskull att hålla löpmängden på en rimlig nivå i ett par veckor till.

Nu till veckans pass

Måndag: Distanslöpning 7 kilometer på arbetsplatsen.

Tisdag: Distanslöpning 7 kilometer i delvis obanad terräng på arbetsplatsen.

Onsdag: Distanssimning 1500 meter. Det var mycket trångt i bassängen...

Torsdag: Cirkelträning en timme med fokus på snabba ruscher samt armstyrka. Sex varv genomfördes med följande övningar:
30 sekunder rusch på löpband +
Armgång 20 tag +
Farmers Walk c:a en minut med 2 x 40 kilo +
15 dips +
15 inverterade bicepscurls +
Viktskivegreppning i c:a 20 sekunder per arm +
Wallball 10 repetitioner.
Mellan övningarna var det ingen vila, mellan varven någon minut som inkluderade vätska och greppspray.

Fredag: Världens sämsta datorsystem, PRIO, som vi har på arbetsplatsen, började strula så jag fick sitta kvar 2 timmar på jobb och styra upp detta. Det blev på bekostnad av mitt simpass jag tänkt köra men det gjorde inte så mycket med en vilodag, det behövde jag nog.

Lördag: RACE DAY! 1500 meter stod på tur, tillika skånska mästerskapen i samband med Atleticumspelen här i Malmö. 1500 var en av de grenar med ett förbättringsbart personligt rekord, och även om jag inte presterade på topp på 300 meter för tre veckor sen så hade loppen i Holland samt Tomelilla de två helgerna innan denna gett en god känsla. Eftersom jag dragit ner lite på träningen under innevarande vecka visste jag att jag var superkompenserad och klar.
Det vart lite strul med det ena och det andra så vi startade 45 minuter sent, något jag fick reda på efter att jag värmt upp... Nåja, det var inte mer att göra än att hålla sig varv och tänka bort denna friktion. Livet i det militära har lärt mig hantera sådana här situationer så jag var max taggad när vi stod på startlinjen. Jag fick en bra rygg att gå på och valde att öppna aggressivt med inriktning att nå 4:15 d.v.s. 34 sekunder per varv. Mitt tidigare personliga rekord var 4:18 så jag spände bågen ganska högt, särskilt eftersom vi öppnade i ett modigt tempo. Jag bet i ryggen framför mig så gott jag orkade (det var en lång dansk framför). Mot slutet fick jag släppa lite men tack vare ryggen och att coach Arne (en hjälte) stod och skrek kommandon så sprang jag in på 4:12,98. Jag är såklart mycket nöjd med detta och det visar att de timmar jag investerat under vintern hittills börjar ge avkastning redan nu. Mot sommaren siktar jag att komma ner under 4:10, om jag hittar något lämpligt lopp att komma över.

Jag hängde länge kvar eftersom det stod mellan mig och tre andra om vem som blev trea i Skåne. Två killar var betydligt snabbare och sen visade det sig att jag kom femma, missade bronset med en halv sekund. Men lika glad för det är jag=)


Efter styvt 400 meter
Medan jag väntade övade jag olika tekniker på dips-gång.
Ett rep fanns det också som man kunde apa sig i.
Söndag: 2200 meter simning med olika hjälpmedel (fenor och paddlar) fick inleda denna dag. Omedelbart efter följde 30 minuter våtvästlöpning innan jag åkte hem, fikade lite, och drog vidare för 6,5 kilometer provlöpning av banan som kommer att nyttjas under Stävie Trail den 6:e mars. Jag kommer att springa två varv; således 13 kilometer tillika den längsta distans som jag kommer tävla på i ren löpning i år (antagligen)

Såhär skoj verkar banan på Stävie Trail vara.
Kommande vecka är det verksamhet på skjutfält som gäller. Då blir det alltid svår att få till kvalitativ träning men jag känner att det ska nog gå ändå. På lördag är det ett spännande evenemang, nämligen Arena Run i Stockholm. www.arenarun.se är webadressen och det är hiphopparen Petter och några bekanta till honom som anordnar detta.

Sammanfattning:
Kilometer löpning: 28.
Simning: 3700 meter.
Våtvästlöpning: 30 minuter.
CrossTrainer: 15 minuter.
Sömn: 7:59 per natt i genomsnitt.
Matchvikt: 83,9 kilo på morgonen innan 1500 meter.



Bästa hälsningar
Dunder-Danne

1 kommentar: