I dunderform

I dunderform

2016-02-01

Vecka 4 - Militär Europacup i terränglöpning

Hallo där!
Ledsen att jag är en dag sen med att uppdatera bloggen men jag satt igår kväll i Holland med bara ett halvtaskigt tangentbord tillhanda varför jag väljer att skriva ikväll måndag istället.

Måndagen började med kastövningar på gymmet. Medicinbollar och annat kompletteras med allmän greppstyrka.

Tisdagen inleddes med ett litet cirkelträningspass på arbetsplatsen som följdes av 12 kilometer lätt löpning på övningsfältet. Isbana rådde i cirka 3 av dessa kilometer.

Onsdag: Lätt löpskolning i anslutning till mitt extraknäck som gruppinstruktör på Nordic Military Training.

Torsdag: Ett gyldene pass på löpband. Efter uppvärmning:
7 x 4 minuter på tröskeln med en minuts vila. Jag nådde 8,6 kilometer under löpningen; detta synar jag dock eftersom jag inte är god för såna farter än men ibland spelar löpbandet en ett spratt också. Oavsett vilket kändes det väldigt bra.

Fredag: Avresa till Holland och staden Breda i de sydvästra delarna för inkvartering innan årets första internationella tävling: ett slags Europamästerskap för militära terränglöpare i anslutning till en regional löptävling. Vi joggade lätt 6-7 kilometer på kvällen.

Lördag: Rekognoscering av banan. Det var mycket lerigt, ett antal stockar utlagda samt tvära kurvor. Under natten regnade det såklart.
Tjo och tjim under träningslöpningen. Glatt gäng.
Här ligger de franska elitlöparna bakom oss, det gjorde de inte en sekund under tävlingsdagen.

Alla utom Kenny är glada efter provlöpningen.
Söndag: RACE-DAY! Det hade regnat mer eller mindre hela dagen och flera andra lopp hade föregått vår tävling vilket innebar att det var ännu lerigare än dagen innan. Aggressiva gummidobbskor på!
Vi har knappt 80 herrar i elitklassen och när starten gick så märktes det att det var goda löpare. Vi sprang 7 varv enligt följande:
1 varv om c:a 550 meter +
3 varv om c:a 1050 meter +
3 varv om c:a 2200 meter =
Totalt 10,3 kilometer lera och löparspår.
Efter första varvet låg jag på en ödmjuk 63:e plats men kämpade mig efterhand upp och slutade totalt 50:e delat med min stridsparskamrat på kommande sommars upplaga av Kustjagaren Swimrun. Tiden blev 36:10 vilket innebar att vi höll 3:30-tempo loppet igenom. Varvtiderna visade också att tempot var väldigt jämnt och jag hade inga känningar av diafragman eller något. Det kändes helt enkelt väldigt bra och jag är mycket nöjd med loppet. I lag kom vi på en tredje plats (av fyra lag) och helgen i stort har varit helt gyldene!


Spurtbild nummer ett.
Spurtbild nummer två.
Alla utom Kenny är glada efter loppet.
Tredjeplats i lag. Mitt ansikte skymtar i bakgrunden. Alla utom Kenny är glada över att stå på pallen.
För övrigt har Tough Viking släppt banskisser för Göteborg och Oslo; det blir asgrymt i sommar:


Tough Viking Göteborg
Tough Viking Oslo
 
Januari
Månaden har behandlat mig mycket väl ur träningssynpunkt. Det har fortgått enligt plan, till och med lite tuffare emellanåt. Enda smolket i bägaren är att jag har haft ett uppehåll på tre veckor från simningen, men hellre det än att riskera att bli sjuk så det har inte gjort så mycket. För året simmade jag ju inte mer än tre pass på fem månader eftersom jag gjorde FN-tjänst så det ska nog bli bra.
Nedan ser ni ett utklipp ur min träningsdagbok. Enklare pass såsom lite rörlighet ett lättare cirkelträning är inte med och heller inte alltid CrossTrainer (CT) eller uppvärmningar.
Förkortningar:
L = Löpning
D = Distans
I = Intervaller
G = Gym
S = Simning
WV = Våtvästlöpning
 
Kommande vecka blir det tävling på söndag igen: Winter Cross Run på Svampabanan i Tomelilla. Vi startar 12:00 och springer 7,6 kilometer på en mycket våldsam bana. Den får denna veckas bana att framstå som ett lättlöpt löparspår. Kom och heja, eller ställ upp själv=)

Bästa hälsningar!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar