I dunderform

I dunderform

2016-02-07

Vecka 5 - Antagning till Tough Viking Elite Team

Godkväll mina vänner!
Ytterligare en vecka i träningens tecken har klarats av. Eller ja... Det har ju mest varit jobb, följt av sömn och bil till och från jobbet och sen nånstans efter detta kommer träningen... Men det har varit med kvalité när det väl har skett och veckan i övrigt har medfört en god nyhet!

Vi börjar med den goda nyheten: Jag är antagen till Tough Viking Elite Team! Vi är sex herrar och tre damer som ska representera detta hinderbanelopp under kommande tävlingssäsong. Det största fokuset kommer givetvis ligga på Tough Vikings egna tävlingar där jag kommer att deltaga vid minst följande fyra evenemang:
23 april - Göteborg
14 maj - Hagaparken
11 juni - Köpenhamn
27 augusti - Djurgården
I övrigt kommer vid fokus gå ifrån att vara endast militär femkamp och sen göra vad jag känner lite för till att nu föra OCR (Obstacle Course Racing) närmare i prioritering. Femkampen kommer fortfarande att vara VIKTIGAST, men någon tävling kanske får stryka på foten till förmån för att vara i form för Tough Viking. Jag upplevde loppet i Malmö som mycket välarrangerat och rättvist vad gäller att kora den bästa hinderbanelöparen. Tough Viking blandar mellan olika underlag, olika lutningar och har lagom svåra hinder. Vissa andra hinderbanelopp verkar tycka att det är någon finess i att enbart springa på sand och ha shitloads med massa hinder och att ha det så häftigt så möjligt. Tyvärr blir så häftigt så möjligt också lite farligt, t.ex. att springa flera hundra meter på hala stenar som har varit fallet i någon tävling jag har varit med på. Att hoppa ner i 7-gradigt vatten utan att man knappt har blivit varm tycker jag också är att betrakta som dumt; men allt detta är också mina åsikter.
 
Jag känner mig mycket hedrad och kommer att göra mitt yttersta för att hävda mig i konkurrensen.

 
 
 
 
Nu till träningsveckan:

Måndag: Lätt simning med inslag av teknikövningar under Lars Ekmans @larstyrbjorn s ledning. Han är tidigare världsmästare i marin femkamp och har minst sagt god koll på detta med simning. Simningen genomfördes i Holland innan vi sen flög hem till Sverige.

Glad
Tisdag: 12 kilometer distanslöpning på arbetsplatsen. Tid 53:34 med en snittpuls på 139 slag per minut. På kvällen blev det gym för armar med inslag av medicinbollsövningar.

Onsdag: Lite löpskolning i anslutning till mitt extraknäck.

Torsdag: Intervaller på löpbandet. 8 x 4 minuter på tröskeln med en minuts vila. Snittpulsen över hela passet var 152 slag per minut och jag nådde totalt 9,9 kilometer under löpningen. Detta är definitivt lite glädjedistans då jag upplever att man kommer lite längre på band än i verkligheten.

Det kräver sin skalle att springa 32 minuter på tröskelfart på löparband...
Fredag: Jogging med inslag av nedförsintervaller med min adept Fredrik som gjort en god resa: Han har förbättrat sin tid på fem kilometer från 24 minuter till 19:57 på 18 veckor.

Lördag: Lätt jogging i anslutning till min brors bostad. Denne har gått från att knappt kunna springa en kilometer till att göra fem kilometer på 21:37 på ungefär ett och ett halvt år. 18 kilo gick han ner och kommande fokus är att kvala in till SM i inomhus-rodd.

Söndag: RACE-DAY! Orten var Tomelilla, närmare bestämt Svampabanan där det normalt sett genomförts motorcross-körning. Backarna var riktigt jävliga men underlaget var avsevärt hårdare än under testlöpningen för två veckor sen och det var endast på ett fåtal ställen som det var halt.
Jag visste att det stod goda namn på startlinjen, men denna sortens lopp passar definitivt mig som lägger en del tid på backintervaller och styrketräning i övrigt. När starten gick var vi en handfull löpare som drog iväg tillsammans. Fältet sträcktes snabbt ut till sist var det jag och snubbe vid namn Hans som gick in för varvning tillsammans. Efter en lättare fellöpning i anslutning till varvningen låg vi plötsligt 2:a och 3:a men vi hämtade in den blivande tredjepristagaren efterhand. Hans har gjort 32:02 på 10 kilometer och varit under 15 minuter på 5 kilometer bana. Detta märktes verkligen på de flacka partierna då jag efterhand fick släppa. Trots att jag kände mig stark i backarna och tog in på dessa fick jag nöja mig med att vara 6 sekunder efter Hans i mål. Detta fanns det inget mer att göra åt och jag känner att jag disponerade detta luriga lopp väldigt bra. 8 kilometer, som det till sist blev, klarades av på 30:37, vilket väl får betraktas som bra utifrån omständigheterna. Jag kan verkligen rekommendera detta lopp till alla som vill utmana sig under nästa år! Alla jag pratade med var nöjda med arrangemanget.


Täten efter ungefär en halv kilometer
Oavsett hur trött man är blir man glad när man får två stycken kexchoklad!
Kommande vecka erbjuder tävling på lördag, 1500 meter inomhus. I övrigt är det hyfsat hög belastning på arbetsplatsen, men jag ska nog lyckas trycka in något pass mellan varven.

Kör hårt!








1 kommentar: