I dunderform

I dunderform

2016-02-22

Vecka 7 - Arena Run i Stockholm

Hej kära läsare.
Ledsen att jag är en dag sen men jag kom hem sent under söndagskvällen efter min week-end i Stockholm.

Detta är veckan som gått:

Måndag inleder som bekant veckan och det var direkt iväg från min huvudsakliga tjänstgöringsort till skjutfältet Ravlunda på kusten strax norr om Österlen. Veckan präglades av tämligen långa dagar på skjutstation där vi avgivit eld med diverse vapensystem ifrån en mängd i huvudsak stationära positioner. Eftersom temperaturen kretsade kring 0 grader Celsius och det blåste snålblåst stor del av tid så var det viktigt att hålla sig varm, och det gör man ju bäst genom att.... TRÄNA! Således försökte vi bygga upp ett effektivt system (alla skjuter ju inte samtidigt) där man:

1: Avgav eld
2: Utvärderade sitt genomförande och sitt träffresultat
3: Fyllde på ammunition.
4: Höjde stridsvärdet med varm, söt dryck
5: Genomförde fysisk träning för att värma sig och stärka sin fysiska förmåga.

Sedan repeterade man 1-5 tills ammunitionen och/eller eldtillståndet var slut.

På kvällen vårdade vi.

Nåja, jag hade med mitt TRX-band ut med olika teman. På måndagen blev det "Suspended lunge" (googla det) som basövning för benträningen.

Vår Pick-Up "Sillen" som fick tjäna som TRX-hållare.
Samtidigt genomfördes "Farmers Walk" varje dag, i huvudsak bärandes mer eller mindre fulla ammunitionslådor, ibland flera stycken.

På kvällen blev det en hederlig gammal "Bulgaren" mot 110 kilo i bänkpress.

Tisdag: Tema bål med TRX i form av Suspended crunch, Sidhäv samt BodySaw. Farmers Walk kompletterade enligt rutin.

Utfallssteg med Kulspruta 90
Onsdag: TRX-bandet gav oss idag ryggövningar i form av drag på olika sätt: Vanlig rodd, rodd åt sidan samt rodd över huvudet. På kvällen genomförde jag ett tämligen påtagligt pass: 9 x 4 minuter på tröskeln med en minuts vila, på löpband.... Medelpuls över passet var 148 slag per minut och jag nådde totalt 11,43 kilometer. Det kändes....

Sprint med två stycken pansarskott
Torsdag: Det var tema armar i TRX med övningar såsom bröstpress och tricepspress.
Djupa knäböj med Kulspruta 58

Fredag: Resdag medelst bil till huvudstaden, Stockholm.

Lördag: RACE-DAY! Petter (hiphoppare) och några bekanta till honom hade hyrt in sig på Friends Arena för att anordna "Arena Run" med ett gäng hinder hinderbanan och sen löpning i korridorerna och trapphusen.

Så nånting, hänger ni med?
Ungefär såhär såg den ut på riktigt.
Ingen aning om hur många som startade, kanske var det tusen, men jag var ganska säker på att nå en semifinal (dit de 48 bästa var välkomna) även om jag bara gav runt 90%. Sagt och gjort, 5 kilometer med 23 hinder klarades av på 21:55 och sen skulle det vara dags för semifinal.

Glad efter semifinalen, det var faktiskt ganska roligt.
Jag sprang dock även i lag "Team NMT by Under Armour" och även detta lag tog sig till en semifinal som skulle klaras av innan den individuella. Jag kunde såklart inte svika laget utan ställde upp och genomförde. Jag såg till att vara snabbast i mitt lag utan att förta mig och tyvärr räckte det oavsett vilket inte till någon final för oss, men det positiva var då att jag kunde fokusera på mitt individuella.

Glad efter lagsemifinalen, trots att vi inte gick vidare.
Det var lite kaos i anslutning till starten, ingen visste i vilken semifinal de skulle starta och totalt var vi bara runt 30 startande när det borde varit 48. Beskedet kom då: "Det blir final direkt, ni får 15 minuter extra på er". Detta var i alla avseenden ett helt korrekt beslut.

Starten gick. Tyvärr var jag här lite feg och kom iväg som kanske 5:a från slutet. Några ramlade eftersom de varit lite modiga. Jag sprang ikapp några platser i första zonen av fyra och lyckades sedan, i huvudsak mellan hindrena, ta ikapp mig till en 7:e plats. På hemsidan är det fortfarande ballur med resultaten där min tid ifrån det individuella har förväxlats med det som jag gjorde i lag men inget av dem står som lag utan bara individuellt och det är ju lite dåligt.
GLAD efter finalen även om jag velat ta nån plats till.

Extra respekt till min vän Cimmie som vann hela skiten. Jag slog för övrigt alla dessa som säger sig representera "OCR TEAM SWEDEN" och det är ju kul, jag undrar när de har uttagningar? Det var heller ingen med stort över hela bröstet "ELITE" som kom framför mig.


Avslutar med film som visar "ZON 1" under kvalomgången. Jag är den långe i orange tröja.




söndagen  hade jag duktigt ont i kroppen efter 9 kilometer tävling på betong + uppvärmning, det är fasiken ingen lek =) Tur att jag hade mina mjukaste dojor under kvalet, annars hade jag varit helt mörbultad.

För övrigt hade vi lite möte med Nordic Military Training under söndagen och sen körde jag hem till Skåne.

Det går ju alltid att reflektera över hur man hade kunnat prestera om man inte varit på skjutfält hela veckan, men det undviker jag eftersom kroppen kändes väldigt bra och tävlingen passade mig. Men nästa gång så =)

Bästa hälsningar, ha en bra vecka.

3 kommentarer:

  1. Tråkigt att ingen kommenterar dina prestationer.

    SvaraRadera
  2. Du är fan grym!
    Jag orkar bara äta och lata mig efter en skjutvecka :-(

    SvaraRadera