I dunderform

I dunderform

2014-07-09

Race Report - Wallanderloppet

Igår var det dags för en av årets höjdpunkter, världens finaste och trevligaste löptävling: Wallanderloppet (tidigare Munkloppet). I år var det tio-års-jubileum för namnbytet.

Det var fasligt varmt under dagen och jag höll mig inomhus hemma innan jag körde vi min mors arbetsplats till Ystad. Där höll jag mig också så sval jag kunde och tog t.o.m. en kall dusch innan jag rörde mig mot starten. Vi startade inte förrän 2030 så det hade hunnit bli något svalare.

De två tidigare åren (2012 och 2013) har jag avverkat den 6km långa banan på 19:34 båda gångerna. 2013 öppnade jag första kilometern på 2:58, vilket inte var så begåvat.

I år gick jag ut ödmjukt. Jag släppte de löpare som jag visste att jag antagligen inte skulle kunne slå ändå och tog rygg första kilometern. De var god motvind här så detta draget var taktiskt riktigt. Efter nästan 1500 meter kommer banans elakaste stigning som går upp till gamla vattentornet. Lugnt och försiktigt. Efter denna stigning går det ganska starkt nedför till 2500 meter ungefär och så är vi framme vid Österportsskolan. Här sätter jag in mitt ryck drar ifrån den klunga på fem löpare som jag befunnit mig i. Jag ligger på en 6:e plats, vilket ju är min målsättning i ett Skånes Grand Prix-lopp som detta men har åtminstone 5:an en bit framför och 4:an ytterligare längre fram.

Jag tuggar på och hoppas att löparen på 5:e plats ska stumna något eftersom jag själv inte har några krafter att öka farten ytterligare. Det är ganska varmt, men inte överväldigande. Dock är det kvavt och motvinden som tidigare retades med oss blir inte till medvind eftersom vi nu rör oss i tätbebyggt område. Jag tar således bara in marginellt på de två framför mig men låter samtidigt inte de bakom knappa in. Tiden blir 20:10 (ungefär) vilket jag är medelnöjd med. Alla löpare hade sämre tider i år p.g.a. vind och värme men visst hade jag hoppats på att gå under 20. Får dock vara nöjd med insatsen och ytterligare en ynklig poäng i Skånes Grand Prix=)

Bilder finns på min instagram @dankar10

Nu väntar tio dagars träning innan SM i militär femkamp nästa helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar