I dunderform

I dunderform

2014-07-06

Race report: 800 m på Öresundsspelen

Så var det under lördagen dags för min favoritdistans: 800 meter.
Tävlingen hette Öresundsspelen och det var tuff konkurrens med delar av Götalands- och Danmarkseliten samlade. Jag kände att jag var hyfsat återhämtad efter Hörby Marknadslopp men var ändå lite tveksam då vi började springa. Det kom att kosta mig...
Start på gemensam bana, något jag hatar. Det blir faktiskt trångt att springa på en 1,2 meter bred bana i 100 meter sidan om en annan fullt vuxen människa. Jag lyckades inte ta initiativet på startskottet utan fick lägga mig bakom en löpare som senare hamnade bland de sista när vi väl gick in på gemensam bana. Detta fick följden att jag hamnade helt sist när gick in på första raksträckan, och på 800 meter kostar det att springa om. Jag bannade min egen feghet när jag väl kände att krafterna faktiskt fanns där. Men har man sprungit fegt och sen dessutom behöver springa om löpare redan på första varvet så kommer det kosta. Man måste våga gå ut riktigt hårt på 800, mjölksyran kommer ändå.
Jag sprang om ett par snubbar efter hand som loppet gick, det var lite styv blåst på sista rakan men när jag ska lägga in min spurt så blir jag trängd de sista 50 metrarna av samma löpare som jag startade sidan om. Ganska störigt, men jag har bara mig själv att skylla. Jag väger oftast 10 - 20 kilo mer än de andra löparna så det ska bara sättas till när nån kommer innanför ens sfär... Det gjorde jag inte nu utan jag var "snäll". Det ska man inte, ingen minns en fegis. Nu kostade detta mig kanske bara ett par tiondelar, men ändå...
2:01,29 blev tiden, antagligen hade jag gått under 2:01 om jag inte fegat så förbaskat mycket. Men det är försent nu. Oavsett så var det ett lärorikt lopp och en bra värdemätare. Ska strax lägga på lite mer fart i träningen, det blir bl.a. nåt pass med spikskorna, och då kommer tiderna på 800 att sänkas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar