I dunderform

I dunderform

2014-07-03

Race report: Hörby Marknadslopp 12,6 km

I sommar genomför jag en liten satsning på Skånes Grand Prix, en tävling i något längre löptävlingar som består av 8 deltävlingar där man måste genomföra 5 st för att kunna placera sig.
Jag har tidigare deltagit i Springtime och Änglamilen, två tävlingar som var för sig omfattar 10 kilometer.
Igår var det dags för Hörby Marknadslopp. 12,6 kilometer mätte distansen, något som är alldeles för långt för mig som helst inte springer längre än 5 kilometer, definitivt inte längre än 8 kilometer (femkampsdistansens) och bara i absoluta nödfall 10 kilometer. Men jag måste klara av mina fem deltävlingar så lite halvrisig efter helgens FMM ställde jag upp på startlinjen i Hörby, väl medveten om att jag skulle få det riktigt tufft på denna distans, särskilt eftersom flera bra namn dök upp och efteranmälde sig. Det enda positiva var att mina ny landsvägsracers hade anlänt med posten dagen innan.
 Jag var lite halvseg på uppvärmningen och ställde in mig på att genomföra med hedern i behåll. Min nemesis, BG Nilensjö, som under de två tidigare loppen i GP varit placering framför mig, hade sprungit halvmaraton på lördagen. Således var han lite sliten och vis av erfarenheten lade jag mig i rygg på honom direkt från början. Det höll i sex kilometer, sen var jag tvungen att släppa samtidigt som en annan löpare sprang förbi. Redan från början hade jag släppt en grupp på 6 löpare som är tydligt över min nivå.
Vid 7-8 kilometer var jag ganska risig och vid 9-10 kilometer var jag nästan färdig. Jag slog av lite på takten och kände samtidigt ytterligare löpare knappa in på mig  och min nionde plats. "Skit" tänkte jag, det blir inget bra. Jag hade dock hållit ganska bra kilometertempo på 3:40 vilket får betraktas som bra på den krävande banan.
Men... Med två kilometer kvar av banan vet jag sedan tidigare att det är lättlöpt. Man passerar en bostad och ger sig sen ut på asfalt och springer genom Hörby i nerförsbacke ända ner till målet.
Jag plockade nu en av löparna och strax därefter en till som hade släppt ifrån den snabba gruppen som jag släppt i början av loppen. Sjunde plats och den enda som separerade mig från 6:e plats och en poäng i GP var denna BG. Vid 12,0 km hade jag 20 dubbelsteg (c:a 14-15 sekunder) fram och tänkte att det var kört.
Men... Så kom upploppet. Medelbrant nedför i 400 meter och en poäng i Skånes Grand Prix om jag plockar min nemesis. Jag tömde mig fullständigt och lyckades med 50 meter kvar äntligen passera min motståndare som dittills legat framför mig i 12550 meter. Jag tackar hinderbanan i femkampen för att alltid ha krafter kvar.
Det har varit mycket blandat denna säsong. Jag vill inte skylla på skador men mina knän är inte alltid jättesköna att använda. Till viss del är det otur i genlotteriet, men antagligen hade det inte varit på detta vis om jag inte tränat som jag gjort. Har fått tid hos ortoped för ett smärre ingrepp men det ligger långt fram. Inget blir bättre för att jag vilar så det är till att bita ihop.
Jag hade dock inga begränsande smärtor under gårdagen och är riktigt nöjd med att kunna prestera så pass bra på en för mig mycket lång distans och en krävande bana.
På lördag väntar favoritdistansen, 800 meter, i Helsingborg. Kom och heja! 1650 springer jag.
Därefter är det favorittävlingen på hemmaplan, Wallanderloppet, i Ystad på tisdag. Sex kilometer i Wallanders spår. Kom och heja!
Resultat återfinns på: http://marknadsloppet.nu/wp-content/uploads/2014/07/2014.pdf

En kul bild, som man kanske inte ska begrunda för länge om man vill ha tilltro till sin egen mänskliga förmåga:

1 kommentar:

  1. Härligt Danne! Man ska fan aldrig ge sej. Ofta har man svårt att fatta de bara när man e svintrött. Vi ses i Ystad den 8:e.

    SvaraRadera