I dunderform

I dunderform

2016-09-25

Vecka 38 - Strong Viking Roskilde

Hej.

Jag har under veckan sakta men säkert blivit friskare, men i skrivande stund söndag kväll är jag inte helt kry utan har kvar lite fattig hosta. Det hindrade mig inte från att prestera max respektive nära max vid två tillfällen. Här kommer veckan:

Måndag: 12 kilometer löpning på Yddingeloppets bana.
På kvällen greppstyrka på gymmet.

Tisdag: 70 minuters cardio i form av:
15 minuter Crosstrainer +
10 minuter stakmaskin +
10 minuter rodd +
10 minuter hopprep +
10 minuter cykel +
15 minuter Crosstrainer

Onsdag: Rehab och rörlighet

Torsdag: Fälttest: 2 kilometer löpning med stridsutrustning d.v.s. kängor, overall, kroppsskydd, stridsväst, vapen och hjälm; totalt ungefär 15 kilo. Utan att ta ut mig fullt blev tiden 8:01 vilket är bra då jag satsade på "åtta låga".
På kvällen blev det rehab i form av suspended lunge, vadpress och draken samt rörlighet i form av passiv töjning/stretching.
Upploppet på fälttestet; den lilla uppförsbacken märker man normalt sett inte av men i slutet på detta test så känns den mycket brant.

Fredag: Vilodag och allmän fixardag. Fortfarande lite krasslig.

Lördag: Race-day! Färden bar mot Roskilde, Danmark och "Strong Viking" vilket är vad som verkar vara en seriös hinderbanetävling på i mitt fall 13 kilometer. Jag trodde att det fanns olika elite-heat på varje distans men det skulle tydligen bara finnas på 19 kilometer. Efter att ha övervägt att byta klass ett tag kom jag på att det kanske var dumt att ställa upp i 19k tävlingsklass när man inte var helt kry varför jag valde att stanna på 13 kilometer.
"Rampen" a.k.a. "Storm The Castle".
Loppet i sig var ganska trevlig och hade lagom utmanande hinder, tyvärr fick jag inte göra en svåraste "Varjagen Saga" eftersom den bara fanns på 19 kilometer men i övrigt var det en helt okej tävling. Lite mycket löpning mellan hindrena kanske och så borde man ha haft nåt slags chip som tog tiden. Jag ställde mig inte ens i rätt start-heat och egentligen hade vem som helst kunna komma med och springa utan att betala, det kostade trots allt en rund summa pengar =P.... Nåja, nästa år ska jag komma och ställa upp i tävlingsklass om jag är kry!
Första hindret, lite oklart varför man sätter en hög mur direkt vid start =P
"Fjord Drop"; en mycket hög vattenrutschkana....
... som renderade i ett mäktigt ryggplask!
Många leriga partier.
En mycket trevlig Platinum Rig som var lagom utmanande.
Extra stor eloge till min vän Jesper från Danmark som sprang alla tre distanserna: 19+13+7 kilometer! Mäkta imponerade och dessutom var varje distans något längre än vad som var annonserat. 

Söndag: 6 kilometer orientering i Bokskogen.

Avslutningsvis vill jag skriva att jag inte tycker det är klokt att gå på max när man inte känner sig 100%, men fälttestet försökte jag verkligen ta det lugnt på även om det var svårt och pulsen visade att jag kanske låg något högre än vad jag borde. Strong Viking blev en 90-procentig insats och jag känner mig definitivt bättre. Man ska aldrig gå för fullt när man känner sig krasslig. Lite snuvig eller så är inte så farligt men 19 kilometer max när man både är hostig och har lite halsont samt lätt huvudvärk ska undvikas.

Bästa hälsningar!
Dunderform

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar