I dunderform

I dunderform

2016-09-04

Vecka 35 - Kretsmästerskap samt Ystad Extreme

Jag visste sedan länge att det skulle tävlas i OCR i form av Ystad Extreme på lördagen, men efter ett högintensivt cirkelträningspass på tisdagen fick jag reda på att det var kretsmästerskap på 800 meter under onsdagskvällen. Skulle jag försitta denna chans att få med mig ett 800-meterslopp i år? Det kan ni läsa om nedan =)
Träningsdag på Ystad Extreme-banan som tog en genom Ystads absolut mest centrala delar.

Måndag: 12 kilometer distanslöpning på Yddingeloppets bana. Detta lopp är ett av Skånes största terränglopp och går av stapeln den 30:e oktober. Det är också årets sista tävling för mig och jag satsar bestämt på pallplats.

Tisdag: Högintensiv cirkelträning bestående av 21-18-15-12-9-6 repetitioner av:
- Enbens lådhopp eller step-up på låda. Har tyvärr ingen beskrivning.
- Stående skivstångsrodd
- Hang Cleans
- Bodysaw.
- Kettlebells push-up

Onsdag: RACE-DAY! Givetvis tog jag denna chans att genomföra ett 800-meterslopp i år. Lite osäker på min fart samt lite matt i benen sedan dagen innan öppnade jag ändå ganska optimistiskt och första 400 gick på 61-62 sekunder ungefär. Mellan 400 och 600 tappade jag något eftersom jag inte visste om jag skulle hålla hela vägen men på upploppsrakan kunde jag ge full gas och sedan gå i mål på 2:04,84 utan att vara väldigt trött, faktiskt. Tråkigt att det inte blir fler lopp i år, endorfinkicken är omöjlig att slå på någon annan distans.
Jag blev kretsmästare, således. Kretsen är de närmsta klubbarna på Österlen.
Trots en dålig start då jag stod och tänkte på annat kunde jag gå ur första kurvan i ledning.

Inför varvning låg jag och legenden Henrik Nord helt nära.


Efter att ha blivit omsprungen på bortre långsidan kunde jag gasa på ordentligt och ta hem titeln som Kretsmästare=)

Torsdag: Detta fick allt bli en vilodag =)

Fredag: Träningsdag och rekognoscering av banan inför lördagens race.

Lördag: RACEDAY på hemorten Ystad.
Innan start
Omedelbart efter start
Med start nere på Ystad Saltsjöbad tog vi en loop ut i vattnet via några hinder och sedan upp på stranden igen för att sätta full fart mot stan där vi via tågbron - Stortorget - Österportstorget - Rådhusparken - Tågbron och tredje bryggan åter kom i mål framför Ystad Saltsjöbad.
Hinder 1


Hinder 2
Ut i vattnet
En mycket gemytlig tävling som var helt i min stil: 8 kilometer med i huvuddel hårdgjord ytan men också lite sand och runt 25 hinder gjorde att jag kunde nyttja min fulla potential och gå i mål som vinnare med god marginal. Resultaten finner ni på http://ystadextreme.se/ inom kort hoppas jag.
Målgång

På kvällen blev jag och min cykel släppt på min absoluta hemort: Skurup. Uppgiften var att ta sig till Malmö så i falnande dagsljus som sedan blev helt mörkt och en runda som tog mig via Rosengårds centrum kom jag hem strax efter 2100 skapligt mör i benen =)

Söndag: 1500 meter lugn distanssimning fick avsluta veckan.

Kommande vecka bär det av till Östra rikshalvan, Finland, där den absoluta sista tävlingen i Tough Viking går av stapeln. Vi hörs på söndag kväll =)

Bästa hälsningar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar