I dunderform

I dunderform

2016-08-28

Vecka 34 - Tough Viking-final på Kungliga Djurgården

Hallo där!
Denna helg skulle det bli dags för den sista tävlingen (även om det finns en till om två veckor) i Tough Viking på Kungliga Djurgården. 15 kilometer skulle visa sig vara nästan 16 kilometer och det var 40-talet hinder som skulle passerat. Banan var ytterst publikvänlig och banan den bästa hittills i Tough Viking Jeep Elite Series. Men först veckan i stort, en vecka som skulle vara lugn i syfte att uppladdningen skulle bli optimal, 15 kilometer är långt för mig.

Då jag inte fotat så mycket träning i veckan så får ni lite andra bilder, hoppas de faller er i smaken =)

Måndag: 10 kilometer med utgångspunkt från hotellet på Östermalm, runda Djurgården och Gärdet för att genomföra en inledande rekognoscering. 46 minuter ungefär och en snittpuls på 126 slag/minut.

FN-monumentet utanför Sjöhistoriska muséet.
Tisdag: Cirkelträning utan onödiga uppehåll bestående av 21-18-15-12-9-6 set av i tur och ordning:
- Armhävningar
- Draken (magövning)
- Knäböj med 15kg viktskiva
- Good mornings med 30 kilo
- Joystick med 10 kilo

Onsdag: 4x4 meter med start var tredje minut i 95% av maxfart för att bygga upp hastighet, men inte mjölksyra, för lördagen.
En mås i Stockholm.

Torsdag: Vilodag

Fredag: Rekognoscering av större delen av banan för lördagen, cirka 10 kilometer i lugnt tempo.

Ett av mina bästa "hinder": Heavy pull!
Lördag: RACEDAY! Jag visste att 15 kilometer skulle bli långt, men också att banan skulle passa mig med första halvan på gräs och andra halvan på löparspår-aktigt underlag. Lagom kupering och ett gäng hinder längs med vägen som skulle sålla bort sådana som enbart håller på med löpning.
Jag öppnade medvetet ganska lugnt i syfte att inte bränna mig samt se vilka vägval de framför mig gjorde. Tomas och Simon, båda i samma lag som jag, drog iväg i tämligen hög fart redan från början. Efter ett tag låg jag och kämpade om tredjeplatsen med en annan kille, men efter 8 kilometer hade jag fått en viss distans till honom. "Heavy Pull" samt däckvältning gjorde att jag tog in något på de två i täten men de var definitivt starkare löpare än vad jag är. Jobbigaste hindret var definitivt "Aqua Royal" vilket närmare bestämt var typ 300 meter simning i grumligt vatten med löparkläder och allt... Ganska sjukt.
A-FRAME: Bilden är taget under rekognosceringen.
Till sist slutade jag på en 3:e plats, något som jag är mycket nöjd med. Jag blir också totalt trea i hela Tough Viking Jeep Elite Mini Series vilket jag också är mycket nöjd med.

Ettan, tvåan och trean i Jeep Elite Series, samtliga representerandes Tough Viking Elite Team.
Söndag: Återhämtning i form av simning, 1500 meter i lugnt tempo.

Bästa hälsningar




1 kommentar: