I dunderform

I dunderform

2016-08-21

Vecka 33 - Spring xtreme

Efter ett VM kan det vara klokt att vila. Detta har jag haft lite svårt för eftersom jag har haft korta dagar på jobbet och därefter varit fast på världens tråkigaste regemente: Livgardet i Stockholm. Istället för att dö logementsdöden har det därför varit att pallra sig till löparspår eller gym, detta trots lite skavanker som jag ådragit mig under säsongen och som säkert triggats av mitt VM då det varit full rulle i en vecka: Känningar av löparknä på höger sida, ont i benhinna medialt (insida) på vänster ben, något som liknar golfarmbåge samt allmän slitenhet. Men det är ju så svårt att vara still när det finns saker att dra i och svinga sig i =)

På lördagen var det dags för tredje och sista deltävling i spring xtreme tour: 10 kilometer med 50-talet hinder skulle klaras av i de centrala delarna av sundets pärla: Helsingborg.

Men nu kommer veckan i stort:

Måndag: 13 kilometer löpning på världens tråkigast 10km-spår: Gardesmilen. Spring aldrig denna mil, det kommer jag aldrig att göra igen. Den är så tråkig så att man hellre vill avstå från att träna.

Tisdag: Jag skulle bara gå till gymmet, värma upp lite och sedan stretcha.... Men så hittade jag en stakmaskin, ett rep fastsatt i taket samt en monkeybar och så var dårskapen igång. Det blev ett cirkelträningspass utan onödiga uppehåll i form av:
30 sekunder max stakning +
2 gånger upp till taket i repet +
monkeybar typ 4 meter +
armgång i vågrät stång typ 4 meter.
Vila ungefär 60 sekunder och upprepa sedan 10 gånger.
Film kommer nedan:

På kvällen fick det bli ett bålpass med lite diverse övningar såsom Dragon Flags, Suspended Crunch och situps på pilatesboll.

Onsdag: Då jag var lite sliten i min ben fick det bli roddintervaller. 8x500 meter med en minuts vila. Första gick på 1,44 och sedan gick övriga på 1,41 utan att jag direkt förtog mig men svettig blev jag.

Under denna dag hoppade jag också hopprep i totalt 40 minuter, jag ska få in denna träningsform i mitt program under hösten då jag tror det kan vara ett bra komplement till löpning och rodd som kommer vara min huvudträningsformer för kondition under vintern.

Torsdag: Löpskolning som uppvärmning och därefter stretching.

Fredag: Simning 1500 meter i lugnt tempo inomhus.
Dessa hala och förhatliga ringar sabbade min framfart förra året och faktiskt var jag lite nervös för att ramla ner i år igen.

Lördag: RACEDAY! Sista deltävlingen i spring xtreme tour, jag har tidigare vunnit de andra två som varit i Ängelholm respektive Båstad. Jag värmde upp ett varv på banan, kände mig rejält tung i benen och det släppte inte i den omfattningen som det brukar under loppets gång. Bansträckningen var samma som förra året vilket innebär en brant stigning på varje varv (man springer 2 varv) samt drygt 2 kilometer strandlöpning per varv vilket ju är jobbigt...
Kenth hack i häl.


Förra året kom jag på en snöplig andraplats, i år skulle jag bannemig vinna. Kenth från IS Göta startade i samma heat och hängde på riktigt bra, men som tur för mig så halkade han ner för rampen vid ett par tillfällen annars vet jag bannemig inte om jag tagit hem det, benen var rejält stumma; sannolikt för att jag inte vilat i veckan överhuvudtaget.
Ett kreativt upplägg där man byggt på redan varande infrastruktur.
Nåja, jag kunde inkassera min tredje seger och därmed totalvinsten i spring xtreme tour 2016 vilket är mycket hedrande.
Jag sprang under spring xtreme iklädd min 2 "Soldier to Soldier"-armband för att belysa problematiken med PTSD; 22 amerikanska veteraner tar livet av sig varje dag och istället för att nappa på utmaningen att göra 22 armhävningar dagligen i 22 dagen som jag blir nominerad till ett antal gånger så valde jag att göra på mitt eget sätt.

Söndag: En härlig cykeltur på 38 kilometer på härliga Österlen fick avrunda vecka. 80 minuter tog det och jag hade en snittpuls på 99 slag per minut vilket inte gör en andfådd direkt =)
Det är lite närmre; till himlen från Österlen.


Ha den bästa av veckor, för mig blir det ett stort arrangemang: Tough Viking Djurgården 15 kilometer. 1000 startar jag på lördag och jag är i behov av stöd så kom gärna och heja =)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar