I dunderform

I dunderform

2015-08-02

Vecka 31 - Kullaloppet och Malmö triathlon

Hejsan allihopa.
Denna veckan har varit ganska händelserik. Jag har på allvar prövat på att simma i öppet vatten, kört några cykelpass samt haft en gedigen träningsdag i Domsten. Dessutom har jag tävlat i form av Kullaloppet och Malmö triathlon vilket, som jag nämnde i förra veckans inlägg, var triathlon-debut för min del.

Första gången jag deltog i Kullaloppet var 2008, där jag lyckades knipa segern. 2011 gästade jag tävlingen återigen, även denna gången blev det vinst. Dessa två år var jag i mycket god löpform, i år har det som bekant varit lite med tveksamt. Det mönstrades ett ganska skarpt startfält så jag såg mina chanser som ringa att ta hem segern vid mitt tredje besök. Backintervallerna verkar dock ha givit resultat och jag var definitivt gynnad av att ha gästat tävlingen tidigare ty även i år tog jag hem segern, med mycket knapp marginal.

Dagen efter, under lördagen, hade jag en del träningsvärk i låren men som tur var så hade det mesta släppt när det var dags för triathlon-debut i form av Malmö sprint-triathlon. Jag var full av självförtroende efter mina goda simpass i havet och ändå ganska god kvalité i cykelträningen. Löpning visste jag att jag skulle vara god i.

Jag äger ju ingen riktig simvåtdräkt varför jag simmade i mina dundersköna Triathlon-dräkt från skins. Men... med 16-17 grader i vattnet blev det en otrevlig överraskning när starten gick. Jag stod redan då i knädjupt vatten och förstod att det inte skulle bli någon behaglig upplevelse och efter 50 meter var jag faktiskt nära att bryta med tanke på kylan och alla människor som sparkade och drog i mig. Men tänderna var ju friska så jag bet ihop och kom upp ur vattnet, ganska långt bak i fältet.

Cykeln gick sedan okej. Jag äger ingen renodlad racer utan har en s.k. hybridcykel som inte är lika snabb på asfalt som många andra cyklar. Dessutom cyklar jag i löparskorna, dels för att tjäna tid i växlingarna och dels för att jag inte är tillräckligt bra för att ha mycket nytta av cykelskor. Således tappade jag nån placering på cykeln, men det var inte helt katastrof.

Vid växling efter cykeln var det så min tur att visa. Växlingen var näst snabbast av alla (ändå sprang jag lite åt fel håll) och löpningen var näst snabbast av alla trots att jag inte hade något jättesärskilt att springa för. Det var en flak och bra bana att springa på och jag plockade en hel del placeringar.

Jag trodde att jag kom någonstans över mitten ungefär men det visade sig att jag kom så bra som 16:e av 101 platser vilket jag är mycket nöjd med i min debut utan våtdräkt.

I allt väsentligt gjorde jag en bra insats och är definitivt tillfreds men följande slutsatser tar jag med mig inför nästa år då jag nog upprepar något triathlon-gästspel:
1. Använd våtdräkt om det är kallt i vattnet.
2. Skaffa en snabbare cykel, alternativt träna mer cykling.
3. Bra att använda strumpor direkt och en extra t-shirt efter simningen, särskilt eftersom jag var så nedkyld.
4. Lika bra att cykla i löparskor om man inte är särskilt bra med cykelskor.


Kommande vecka medför europacup i militär femkamp i Österrike samt faktiskt ett till triathlon på söndag, denna gång i Åhus.

Ha det mycket bra så länge. Veckans instagram-skörd syns nedan:



Ett foto publicerat av Daniel Karlsson (@dunderform)




1 kommentar: