I dunderform

I dunderform

2015-08-10

20150809 - Åhus Triathlon

Så var det dags för min andra triathlon någonsin, denna gången i den gyldene svenska sommarorten Åhus. Samma distanser som en vecka tidigare d.v.s.

400 meter simning med start på stranden i Åhus och därefter "runda bryggan"
+ 20 kilometer cykling på en bana som var 5 kilometer lång, hyfsat flack och med 5 stycken 90-graders kurvor per varv men inga direkta hinder i övrigt.
+ 5 kilometer löpning på en bana som var 2,5 kilometer lång, väldigt flack och med 2 stycken 90-graders kurvor per varv.

Nytt för denna gången var att jag valde att simma i min nyinförskaffade våtdräkt och även att jag hade hörselproppar i öronen. Jag var bra med i starten som följdes av 50 meter vattenlöpning innan det var så pass djupt att man kunde simma. Jag höll medvetet lite yttervarv eftersom jag inte trivs med att simma bland folk och taktiken liksom tekniken fungerade ganska bra ty upp ur vattnet var det bara en handfull triatleter före mig. Några, som uppenbarligen var goda simmare, var drygt en halvminut framför men annars var det helt jämnt. En enorm framgång gentemot Malmö triathlon då jag nästan, eller förmodligen, fick viss hypotermi o.s.v.
Slutsatser: Hörselproppar används för att man inte ska få kass balans då hörselgångarna fylls med kallt vatten. Effekten av detta var oklar, däremot hörde jag inte helt visselsignalen (vanlig busvissling på andra sidan startfältet) vilken innebar att jag missade någon, dock viktig sekund när det ska jagas platser i vattnet.
Trots att jag övat växlingar kvällen innan gick det inte helt snabbt när jag skulle skifta från simning till cykel. Överdelen av våtdräkten samt mössa och glasögon tar man av när man springer upp men vid avtagningen av benen fipplade jag lite samtidigt som jag ju drar på sockar för att inte frysa om fötterna. Antagligen hade jag inte behövt det under denna tävling men jag vill slippa skav och liknande som kan begränsa mig i femkampen som ju trots allt är min huvudidrott. Dessutom glömde jag i villervallen att ta ur sportident-pinnen [sätts på fingret och används för tidtagning] ur min sko så den åkte på + av + på.
Slutsats: Öva växlingar ytterligare, gärna våt och stressad samt sätt eventuell sportident-pinne runt ena handbroms-handtaget.

Simning och första växlingen genomfördes på 7:34, mer än fyra minuter snabbare än förra helgen.
Iväg på cykling där målet var att inte tappa för många platser. Jag cyklar som bekant med löparskor samt har en hybridcykel d.v.s. ingen hypersnabb temporacer som vissa har. Trots detta lyckades jag faktiskt plocka fler platser än jag tappade på cyklingen, något jag givetvis är nöjd med om man har i åtanke att jag har fattigare utrustning och tränat betydligt mindre cykling än alla dem som omgav mig såhär dags i tävling. Det jag tappade var i växlingen då jag gick ifrån att ha en handfull atleter framför mig till att ha 20-talet att jaga ikapp. Detta fick jag dock intjänat lite utav i nästa växling, då jag tack vare att jag cyklar i löparskor bara kan vräka av mig hjälm och ställa cykel och sen ge mig iväg på löpningen. Cyklingen inklusive växel 2 tog ungefär 36 minuter, ungefär 4 minuter snabbare än förra helgen; något som nog berodde dels på att banan var snabbare och att jag var piggare i benen.
Slutsats cykel: Lägg upp cyklingen smart: Känn lite på banan första varvet och cykla varv, eventuellt med lite högre frekvens. Gasa sedan på ordentligt för allt vad tygen håller för att sedan kanske minska hastigheten någon och återigen öka frekvensen i syfte att trampa ur lite mjölksyra inför löpningen ty denna är jobbig att starta på helt stumma ben.
Slutsats växel 2: Märk upp ditt cykelställ eller se till att memorera exakt var det är. I stressen som råder i bytet och där allt ser annorlunda ut efter föregående växling finns det inte tid till att leta sin plats. Jag löste detta genom att helt enkelt stjäla en plats, men det är ju kanske inte alltid man får det =P
Avslutningsvis kommer min paradgren: Löpning! Jag kände mig mycket varmare och även piggare i benen än under förra söndagen. Inget av femkampen tidigare i veckan satt kvar kändes det som och jag gasade på från första start. Jag blev, precis som i Malmö, näst snabbaste löpare och putsade min tid från helgen innan med 31 sekunder till 17:09, detta trots att denna bana var knixigare. Definitivt slösade jag inte lika mycket kraft på hypotermi och så var jag helt enkelt piggare.
Slutsats löpning: Gasa på från början! Efterhand som man blir varm i löpmusklerna försvinner lite av det stumma och man känner sig starkare.


Mycket trött och glad konstaterade jag att jag bättrade mig med över 9 minuter och tiden totalt blev 60 minuter och 55 sekunder. Jag blev totalt 10:a av kanske 50 deltagare (resultaten har i skrivande stund inte kommit upp på internet där de sista deltagarna damp in).

Givetvis ger detta mersmak och jag sneglar på en tävling till om några veckor, annars skjuter jag det till nästa år. Militär femkamp är alltid sporten närmst hjärtat!

Håll till godo, kommande helg väntar favorit-friidrottsgrenen: 800 meter på skånska mästerskapen i Ängelholm =)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar