I dunderform

I dunderform

2014-11-03

Vecka 44 - summering

Detta var den första officiella viloveckan.
På måndagen var det dock dags för PT-utmaning och träningsdag med min gode vän James. Detta skrev jag om i förra inlägget.
0330 steg jag upp på tisdagen för att cykla till Malmö Central för att ta tåget till Kastrup för att flyga till Düsseldorf för att träffa vänner bekanta genom femkampen.
Det blev tre dagar med en hel del sightseeing, fönstershopping och umgänge med folk från Brasilien, Kina, Armenien, Italien, Spanien, Tyskland m.m. Jag uppskattar detta kulturella utbyte mycket och finner stor behållning i att lära mig språk, geografi o.s.v.
Hade givetvis med mig mitt TRX-band och körde några pass på hotellet:
TRX är en mycket bra träningsform för att bygga stabilitet i bål och stödjande muskulatur. Skitbra under grundträningen.

I övrigt denna vecka har det varit ganska lugnt. Ett simpass, ett våtvästpass samt ett pass på crosstrainern.

I lördags hjälpte jag min vän Tobias på hans mål att komma under 20 minuter på fem kilometer. Han började sin träning för ett och ett halvt år sen och hade då en tid på runt 27 minuter på fem kilometer som bäst. Han har en god träningsbakgrund men främst i form av gym-träning. Under detta ett och ett halvt år har vi planerat och strukturerat byggt upp hans löpträning och han har gått via 22:58, 21:59 till 21:05 som han sprang fem kilometer på i lördags. Annat än blåsor och sånt som hör idrotten till har han inte haft några skador. Jag är mycket stolt över hur han utvecklats och fram till våren är tanken att han går under 20 minuter. Under loppet där jag agerade hare löpte vi 3:52 - 4:00 - 4:25 - 4:25 - 4:15. Vi gick således ut i helt rätt tempo de två första kilometrarna men sen höll det helt enkelt inte ihop. "Hellre lyst till den sträng som brast än att aldrig spänt en båge" är ett fint ordspråk och att komma under 20:00 redan nu faller under all logik om man ser till vad som är rimligt utan att riskera skador eller överträning. Men till våren smäller det =)
På min och Tobias instagram (@tgarsn) finns bild från vår prestation.

Personliga rekord är ju något som man jagar och den gångna veckan vart det faktiskt ett sådant. Jag har aldrig förr tagit så många steg på en vecka som under denna som passerat. Många promenader med sight seeing och passning av min brors hund är framgångsfaktorerna bakom detta. 129027 steg har det blivit. Jag vet att det finns de som tar fler och det är kanske ingen anmärkningsvärd prestation i sig men normalt sett så "sparar" man sina steg till de tuffa träningspassen när man är idrottsman. Jag åker normalt sett alltid hiss eller rulltrappa och är inte ute och traskar i onödan eftersom vilan då blir lidande. Värt att tänka på.


Kommande vecka kommer att bestå av lite simning och crosstrainer främst. Sköt om er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar