I dunderform

I dunderform

2015-07-13

Vecka 28 - Wallanderloppet

Hej hej.
Veckan som gick innehöll en av årets stora begivenheter: Wallanderloppet i Ystad.
Gällande omgivning och liknande är det inget lopp som kan mäta sig med detta. Man upplever förvisso inte otroliga naturvyer eftersom loppet går inne i tätorten Ystad men man passerar alla de finaste platser som överhuvudtaget går att passera under de 6 kilometer som loppet är långt. Dessutom är man ivrigt påhejad under hela loppet eftersom det samtidigt genomförs marknad på orten. Förvisso är jag lite partisk eftersom jag kanske har lite extra publikstöd tack vare min härkomst. Jag rekommenderar alla som ens har funderat på att genomföra någon form av löptävling att ta sig an detta lopp.
Min egen prestation är jag nöjd med. För tre år sen kom jag på en andra plats med tiden 19:34 (Motståndet var dock inte jättetufft detta år). I år kom jag 11:a med tiden 20:12; jämför med förra året då jag kom 6:a med tiden 20:09. Värd att nämna är att det förra året var vansinnigt varmt och i år var det väldigt gynnsamt väder varför jag beräknar att jag var ungefär en halv minut långsammare i år om man inkluderar de yttre förutsättningarna. Detta är jag nöjd med med tanke på bakgrunden gällande träning i år.
Framgångsfaktorer är att jag hittat ett par skor som jag trivs otroligt bra i och att jag disponerade loppet mycket listigt. Första kilometern gick på 3:14, motsvarande tid tidigare år brukar vara ner mot 3:00 eftersom jag alltid vill hänga på täten. Min självdistans är dock så pass god att jag med förstånd undvek att göra detta i år.

I övrigt behövde jag lite vila denna vecka, jag har styrt med ett par praktiska ting, köpt en annan bil och besökt Liseberg med familjen. Vecka 29 är det dags igen att ta tag i träningen. Följ mig då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar