I dunderform

I dunderform

2014-08-17

Vecka 33 - summering

Trots att jag föregående vecka genomförde en Europacup så har denna vecka varit tämligen krävande.
Måndagen inleddes med 6 x 1 kilometer löpning med start var 6:e minut vilket innebär från knappt tre minuters vila ner till drygt två minuters vila. Första intervallen gick på 3:12 = fort och sen efterhand som mjölksyra tog över blev de långsammare efterhand. Jag var fortfarande lite tärd efter föregående vecka men det var en bra genomkörare.

Tisdagen medförde lugn simning.

Onsdagen medförde en halvtimmes lugn jogg i närområdet.

På torsdagen var det dags för Försvarsmaktsmästerskap i terränglöpning och de två föregående dagarnas tämligen lugna träning gjorde att batterierna var väl påfyllda. Jag hänvisar till nedanstående separata "Race-Report".

Fredagen tog jag det ganska lugnt: Rodd 5 kilometer på 70% motstånd.

Lördag medförde vila.

Idag söndag tävlade jag inledningsvis i skytte faktiskt. Det var en korptävling vilket innebar 5 provskott och sedan 10 skott på 6 minuter. Avståndet var 300 meter och efter inskjutning sköt jag 8, 9, 9 och därefter sju tior i rad.

Märkligt det där med skytte. Även om inledningen var lite knackig, det var åtminstone två dåliga skott av de tre första, så pumpas det tior utan bekymmer så länge man inte är nervös. I Österrike sköt vi på 200 m (mycket enklare) och pulspåslaget gjorde det till en helt annan gren. När jag väl är inne på endera avståndet känns det fan omöjligt att missa 10:an... Kanske ska man börja med beta-blockerare? Nej, jag är emot doping...

Veckans sista pass är en killer: 3x3x300 meter varav 3 stycken med spikskor. Gör såhär:
Värm upp 15 minuter.
Spring allt du pallar i 300 meter. Vila tills tre minuter har gått. Repetera tre gånger.
Jogga 8-10 minuter. Anbringa spikskor.
Spring allt du pallar i 300 meter. Vila tills tre minuter har gått. Repetera tre gånger.
Jogga 8-10 minuter. Ta av spikskor.
Spring allt du pallar i 300 meter. Vila tills tre minuter har gått. Repetera tre gånger.
Jogga ner 10 minuter.
Givetvis begagnar jag skor även övrig tid. De är lika lätta som spikskorna men saknar spik i syfte att spara vader och knän.

Nästa vecka blir det Försvarsmaktsmästerskap i orientering, i övrigt ganska lugnt i syfte att tapera (formtoppa via viss vila) inför de nordiska mästerskapen hemma på Södra Skånska regementet.

På onsdag den 27:e augusti mellan 13-16 nångång startar mitt hinderbanelopp. Kom gärna och heja, jag behöver allt stöd jag kan få.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar