I dunderform

I dunderform

2014-08-14

Tävlingsrapport - Europacup i Österrike

Så var det dags för den årliga Europacupen i den supermysiga byn Wiener Neustadt i Österrike. Tävlingsfaciliteterna är bland de bästa man kan tänka sig och det är alltid en bra värdemätare för resten av säsongen att kunna delta på denna tävling.

Jag har lagt upp en hel del på Instagram och i detta inlägg försöker jag med ett nytt tag genom att publicera bilder klippta från min instagram. Får se om det faller väl ut.

Taxin hämtade mig 0500 på måndag morgon. Det kan ta en ruskig tid att checka in med vapen så det gäller att vara på Kastrup i tid. Denna gången tid det dock oerhört smärtfritt och från ankomst till dess att incheckning var klar tog det bara 26 minuter, vilket är personligt rekord för Kastrup. Bra jobbat!

Vi anlände strax efter lunch och när den svenska delegationen på 4 manliga atleter + 2 kvinnliga atleter + 2 coacher anlände till förläggningen fanns det ingen anledning att klara av lite löpning och hinderbana på denna dag istället för dagen efter brukligt.

Vi tränade således löpning och hinderbana på måndagskvällen samt simning och handgranatskastning på tisdagen.

På onsdagen inledde vi med skytte. Några bilder har jag inte, det är ändå inte så actionfyllt. Jag sköt ganska dåligt utifrån hur det har gått på tävling: 96 på precisionen och 92 på snabbskyttet d.v.s. 188 poäng. Riktigt störigt eftersom jag låg och pumpade stjärn-10:or på hela inskjutningen...

Onsdag eftermiddag medförde hinderbana. Jag är ju i god form, men mina knän förhindrar mig att träna just hinderbana. Jag gjorde dock ett väldisponerat lopp och sprang in på 2:37,9 = exakt samma tid som på SM. Jag springer i gul tröja.

På torsdag förmiddag simmar vi. Jag har invigt en ny teknik på bordet på banan, något som fungerat ok. Allt utom sista hindret gick riktigt bra och min näst bästa tid nånsin lyder numera 29,4 sekunder.
Här kommer loppet, jag på hitre banan:
 
På torsdag eftermiddag kastade vi granater. Inte katastrof, men jag borde fått en eller två innerringar till:

Sista grenen bearbetas under fredagen och det handlar om 8 kilometers terränglöpning på en bana som är flack och snäll just på denna plats. Löpningen som gått upp och ner i år, särskilt i samband med femkampstävlingar, lossnade denna dag och trots havererad klocka ("Minnet fullt" påstod den) så sprang jag på en av mina bästa tider nånsin.
Jag avancerar 15-talet placeringar under löpningen och slutar på en 38:e plats totalt av c:a 90 deltagare vilket jag är nöjd med. Samtidigt blir jag bäste svensk vilket alltid är kul för mig.

Fullständiga resultat hittar ni på http://www.militarypentathlon.org/public/milpent/index.php

I skrivande stund har jag precis klarat av Försvarsmaktsmästerskap i terränglöpning och nu är det gasen i botten via Försvarsmaktsmästerskap i orientering till nordiska mästerskapen i femkamp som går av stapeln på Revingehed vecka 35. På onsdag (c:a 1400) så är det hinderbana. Har ni en ledig tid över så passa på att komma dit och heja och se atleter i världsklass. Heja extra högljutt på mig=)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar