I dunderform

I dunderform

2013-12-30

November 2013

Ett välkommet avbrott i grundträningen är de militära världsmästerskapen som går av stapeln i Rio de Janeiro, Brasilien. Jag har varit här en gång innan och tävlar, 2011, och anläggningarna är av prima kvalité. Bättre förutsättningar finns inte att prestera förutom då kanske att det är upp emot 40 grader varmt.
Jag har, som tidigare nämnts, valt att gå in i grundträningen. Detta medför att jag inte har den syratålighet och form som jag tidigare haft. Detta är ett medvetet val i syfte att vara i tip-top form under juli-augusti 2014 och även om jag hade varit i mitt livs bästa form så hade jag inte kommit bättre än kanske 45 - 50. Jag slutar nu på 66 vilket jag är nöjd med. En nämnvärd insats är att jag tack vare min simtränare Olof lite har knäckt koden vad gäller simning. När jag 2008 gjorde mitt första simhinderbanelopp tog det ganska exakt 60 sekunder. Under åren och månaderna fram till november 2013 förbättrade jag mig sakta men säkert. 2010 - 2013 genomfördes förbättringarna med endast enstaka tiondel åt gången.
Men så smällde det till i Rio. Från 29,6 till 28,3 och simningen blev för första gången nånsin den gren in vilken jag kammade hem mest femkampspoäng.
28,3 - helt plötsligt över snittet på VM.
En annan mycket viktig händelse för min kommande femkampskarriär är att träffade en stor och stark man som gav mig ovärderliga tips på hur jag kan utveckla omfånget runt min biceps och därmed också min kapacitet som idrottare. Inledningsvis tänkte jag spara dessa hemligheter för mig själv men eftersom jag är mycket sportslig får ni ta del av dem nedan:
1. Träna mycket koncentrerad bicepscurl - bästa övningen för allmän styrka, kondition och välbefinnande.
2. Lyft med diskarna - det är den starkaste delen i din kropp.
STORA ARMAR x 4.
Jag tar inget ansvar för träningsresultaten hos de människor som har begränsad förmåga i att förstå ironi. För övrigt var gentlemannen (t.v.) mycket trevlig och j**ligt starkt på riktigt. Respekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar