I dunderform

I dunderform

2013-12-31

December 2013

Grundträningen går in i en styv fas.
Precis efter VM drabbas jag av en virusinfektion som varar i nästan två veckor. Detta gör i och för sig inte så mycket och sjuk blir man lite då och då och ska man ändå bli det passar det bättre direkt efter VM än någon gång annars, veckan efter VM var ändå tänkt att vara mycket lugn.
Så fort jag blivit frisk gasar jag på med tröskelintervaller - det bästa sättet att bättra sin kondition. (Jag kommer skriva om denna sortens intervaller i ett separat inlägg längre fram). I övrigt fortsätter distansen i löpning att växa och jag är uppe på runt 30 kilometer i veckan vilket är ganska lite för en löpare men ganska lagom om man vill ha kraft kvar till annan träning.
I övrigt ser träning ut som jag beskrev i oktober-inlägget.

Jag tror på detta med varierad träning och att ha avbrott i grenar som tränar hela din kropp på ett helt annorlunda vis än vad man är van vid. Mitten av december spenderas således i Åre då jag förvisso håller min planering i löpning och styrka men byter ut simning och allt annat mot skidåkning både på längden och bredden. Under tio dagar bättrar jag min tid på 10 kilometer längdskidor från 75 minuter till 41:24. Jag går från 100 % nybörjade till att åtminstone klara gröna backar och delar av blåa vad gäller utförsåkning.

Skåne är världens bästa landskap, men jag tycker detta med längdskidor är så otroligt kul och bra träning så jag bestämmer mig härmed för att minst en gång om året förlägga del av grundträningen på kallare breddgrader. Citat från Åre-veckan av en äldre, till synes mycket rutinerad skidåkare som åkte fatt mig precis innan en nerförsbacke. Han åkte bakom och gjorde följande observation efter min något originella stil nerför backen: "Du är stark, pojk. Men nå teknik har du in. Å int nå fästvall helle". Det där med vallning är ett kapitel i sig som jag tydligen inte helt fattade =P

Bjuder på en bild från Rödkullen, Åre.
En av de få gånger första dagen i backen som jag var kvar i lodrät position =).

1 kommentar: