I dunderform

I dunderform

2016-01-04

Vecka 53 - Grundträning vecka 6 och ny samarbetspartner


Hallo där!
Precis som förra veckan så har denna vecka varit relativt "lugn".
Under vecka 52 slog jag i mitt knä i ett av hindren när jag genomförde hindersimning på söndagen och det har varit svullet lite till och från och gjort ont särskilt när jag gått, men inte lika mycket när jag har sprungit. Jag har en tid inplanerad hos sjukgymnasten om nån vecka så intill dess ska jag försöka att ta det lite lugnt, åtminstone vad gäller den träningen som belastar.

Någon simning har det inte blivit denna vecka, lite eftersom det varit helger och lite för att jag jobbat samt prioriterad annan träning.

Måndag inleder som bekant veckan och eftersom jag hade lite känningar i knäet beslutade jag mig för att pröva lite lätt löpning i form av rekognoscering av Winter Cross run (www.wintercrossrun.se) som kommer att genomföras på Svampabanan i Tomelilla. Tillsammans med min gode vän Robert sprang vi lite planlöst omkring på banan samt i den omkringliggande Kronoskogen i lugnt tempo under cirka 7 kilometer. Så fort jag blev varm försvann smärtat från knäet helt...

Det var inte mycket slät mark under fotsulorna.
På kvällen blev det lite lätt löpskolning i anslutning till mitt jobb som gruppinstruktör på Nordic Military Training.

Tisdag: Lite uträttande av ärenden och en allmänt lugn dag förutom 90 minuter pingis tillsammans med min kompis Niclas. Det var mycket jämnt spel denna dag, i stort sett obefintlig vila. Man märker inte förrän efter träningen att det minsann var lite jobbigt, både för kropp och huvud. Man cashar in ungefär 10 000 steg i timmen under denna idrott. Förvisso är det inte samma längd och kraft i ett "pingis-steg" som i ett löpsteg men ändå...
 
 
Onsdag: Tjänstgöring på arbetsplatsen. Arbetspasset inleddes med övning "Julskinkan" vilket innebär skidskyttetema i form av fyra varv på stridshinderbanan med fyra olika skjutövningar insprängt emellan varven. Inga känningar i knäet direkt och jag kunde trycka på bra under löpningen.
 
Eftermiddagen medförde kaststyrke-övningar ungefär enligt: https://www.youtube.com/watch?v=1xp4qhCQJtk
 
 
Torsdag och nyårsafton: En senarelagd nyårsmiddag medförde att det spårade lite på gymmet. Jag tänkte bara gå dit och värma upp samt köra lite ben- och bålstyrka. Istället blev det övning "Nyårsraketen" eller "Nyårsnatten" där varje ¨månad fick illustrera en av mina favoritövningar och sen genomfördes lika många repetitioner av denna övning som månaden har dagar.
 
Passet finns i sin helhet på min Instagram, dunderform. Kanske kan ni se det här också: https://www.instagram.com/dunderform/
 
Härligt att hänga på jobbet under nyårsafton.
Fredagen medförde en timmes löpning på Ilstorps MC-bana direkt efter avslutat arbetspass. Efter en halvtimme fick jag återigen ont i knäet men fullföljde passet ändå.

Lördag var nog en av de lugnaste dagar jag genomfört i hela mitt liv (utan att vara bakfull). Jag sov 10 timmar under natten, gick totalt under 4000 steg (längsta promenaden var ner till Ellstorps kvarterskrog där jag köpte en kebabrulle), och tittade enbart på dokumentärer samt spelade lite tv-spel. Om nån vill möta mig i Dr.Mario är ni välkomna!

Söndag: Dagen började med en halvtimme på CrossTrainer följt av lite rehab/stretch. Därefter var det pingis i en timme ungefär. Hela dagen var det jättekallt. Sen blev det mörkt. Mina planerade backintervaller var dock tvungna att klaras av så när mörkret lagt sig över Bulltofta kutade jag runt i min backslinga tillsammans med en pannlampa på skallen. 34 minuter upp och ner blev det. Jag var nog lite trött i benen sen rehab och pingis för jag kom inte längre än 5,81 kilometer med en relativt låg medelpuls på 150 slag per minut. Lite ont i knäet gjorde det också, inte bra alls.

Ny samarbetspartner!
Team Design (http://teamdesign.no/) fixar idrottströjor i världsklass, bland annat till Norges bästa innebandylag. Under 2016 ska vi försöka oss på ett arbete, så får vi se var det slutar =)

Löpning: 37 kilometer, varav 26 i lite jävligare terräng alternativt med hinder.
CrossTrainer: 60 minuter.
Genomsnittlig sömn: 8 timmar och 20 minuter per natt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar