I dunderform

I dunderform

2015-12-27

Vecka 52 - Grundträning vecka 5

Hallå där!
Det har varit julledigt och en någon mindre våldsam vecka än den jag spenderade i Thailand.
Utsikten på julaftons intervallpass. Det blåste.

Måndag medförde ett gediget medicinbollspass efter det att jag slutat på jobbet. Efter jobbet åkte jag och fick förmånen att rida på en före detta svenska mästare i Western-ridning; Baloo. Det är ju själva hästen, så man kan kanske inte säga att han är mästare i ridning men likt jag själv så har han några SM-guld och har tävlat på EM och VM. Nu är han 19 år och kanske inte elit-tränad längre men vi hade lika roligt för det. Upp i trav kom jag några gånger och vid ett fåtal tillfällen galopperade vi men där nåddes gränsen för mitt mod.

Nåja, det verkade inte särskilt jobbigt detta med ridning, särskilt under min knappa halvtimme i sadeln men då jag kvällen efter skulle göra lite sidoböjningar så jävla vad det spände på lårens insida =) De är säkert tränade idrottsmän och kvinnor de där ryttarna också.

tisdag blev det årets långpass från Kabusa till Ystad. Normalt sett springer jag 18 kilometer, men i år beslöt jag mig för att jag inte hade erfoderlig mängd i benen utan det skulle istället bli 15 kilometer. Motvinden var dock så pass jävlig så när jag närmade mig målet och GPS:en närmade sig 14 så blev detta alldeles lagom. Joggingturen varade 69 minuter och snittpulsen låg på 133 slag per minut.

Ungefärlig sträckning ser ni nedan. Den röda rutan är ungefärlig plats för torsdagens intervallpass.




Onsdag spenderades i simhallen i Burlöv där jag körde diverse simövningar med fenor och paddlar och efterföljande våtvästlöpning i 30 minuter.

Julafton på torsdag inleddes med ett gyldene backintervallpass i "Mjölkabacken" på Kabusa skjutfält. 34 minuter backe med 15 minuter uppvärmning och 10 minuter nedjogg. Röd sträcka är uppför och tog ungefär 2 minuter och 30 sekunder. Blå sträcka är plan eller går nerför och tog ungefär 1 minut och 30 sekunder. Se skiss nedan:
 

Fredag medförde joggingtur på 5 kilometer samt lite styrketräning på utegymmet i anslutning till Sandskogens löparspårcentral.

lördagen var jag i simhallen i Ystad och skulle diska av ett pass med drills och lite annat. Det fick dock bli lite varierat slätsim eftersom osnabba simmare envisades med att simma på snabb bana.

Idag söndag så började jag i simhallen i Burlöv med simhinderbana för att under eftermiddagen vara tillbaka i Ystads underbara sandskog och springa 6x4 minuter på tröskeln med en minuts vila.
Sträckdistanser:
1: 1,14 km
2: 1,16 km
3: 1,18 km
4: 1,14 km
5: 1,12 km
6: 1,12 km
Snittpuls under hela passet: 156 slag per minut.

OBS! Jag har under den gångna veckan sprungit på ett skjutfält. Där skjuter man ibland, oftast skarpt. Tänk på att iakttaga datum för skarpskjutning och beträd ej fältet när sådan genomförs. Annars är det ett otroligt fint landskap=)

Bästa hälsningar
Dunder-Danne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar