I dunderform

I dunderform

2015-10-25

Vecka 43 - Yddingeloppet och viloperiod

Tjenare.
Idag var det dags för årets sista tävling, och det är en ganska styv avslutning med Yddingeloppet: 12 kilometer i minst sagt böljande och knixig terräng med hala löv och branta nerförsbackar. Fast det är ju då man trivs som mest.
Vi börjar med veckan i övrigt. Jag vaknade i måndags med ont i halsen, sådan slags "ont" som gör att man misstänker att det kan bli något värre, kanske halsfluss som jag har haft ett par gånger i övre tonåren. Det gick dock över, kom tillbaka på tisdag morgon, gick över, för att sen komma tillbaka med hyfsat kraft under natten till onsdagen. Några andra symptom fanns dock inte, ens stadig halsfluss brukar ju komplettera sig med feber och allmän orkeslöshet. Men inte nu.
På tisdagen rev jag av ett ganska elakt backintervallpass bestående av uppvärmning - 30 minuters backlöpning (20 minuter ungefär av dessa går uppför) - nedjogg. Kände mig här otroligt stark, och begränsades inte alls av "halsflussen".
På onsdagkvällen lyste jag med ficklampa ner i halsen och det var faktiskt lite äckligt. Tonsillerna eller vad de heter som sitter på respektive sida om gommen var typ lite variga... Något annat än halsont förekom dock inte och i övriga veckan tränade jag på enligt rutin med underarmsstyrka, distanslöpning och rehab, som jag så nätt har påbörjat.
I fredags var jag helt bra, men tonsillerna var fortfarande svullna och lite äckliga. Efter att ha monitorerat min eventuella feber hela veckan så beslöt jag mig för att ställa upp i Yddingelopp trots allt. (Ingen feber har överhuvudtaget förekommit).
Jag hade en gruvlig revansch att ta på Yddingeloppet. Förra året hade jag nämligen precis påbörjat våldsam rehab veckan innan och var helt färdig i benen långt innan jag stod på startlinjen: http://dunderform.blogspot.se/2014/10/tavlingsrapport-yddingeloppet.html
Min bästa tid är från 2013 och lyder 44:40 och i år satte jag sikte på denna tid. Det började ganska bra men redan efter 3 kilometer kommer min förbaskade kramp som jag får ibland. Orsak oklar; troligen en blandning av kallt väder, fel slags kost och för högt tempo i förhållande till kapacitet. Jag sänkte något, så det märktes knappt och ingen sprang direkt om mig. Vid 10 kilometer fick jag dock stanna helt och hållet och stå helt stilla eftersom det kändes så förbaskat. Detta varade kanske 30-40 sekunder och under denna tid sprang två löpare om mig. Jag återhämtade mig dock och sprang ikapp dessa, den sista med nöd och näppe, innan målgång. Tiden blev 45:01 och det får jag definitivt vara nöjd med med tanke på min lilla paus =) 3:e plats i män seniorer, och 8:e plats totalt. Stor del av Skåne-eliten var dock i Uddevalla på terränglöpnings-SM som gick igår. Igår skrev jag dock högskoleprovet.
Det har sedan målgång ätits en ordentlig kebab-pizza, druckits rödvin och ätits glass. Från och med imorgon börjar vilo-månaden. Givetvis är det inte full vila som gäller utan en genomsnittlig veckan kan se ut ungefär som nedan:
Måndag: Jogg 30 minuter
Tisdag: Gym för bål och mage. Kanske lite biceps =P
Onsdag: Simning 30 minuter.
Torsdag: Jogg 30 minuter med några tempoökningar
Fredag: Cykel 60 minuter.
Helgen: Bara det jag verkligen känner för.

Jag återkommer nästa vecka med lite rehabövingar o.s.v. I år beslutade nämligen jag, ortopeden och sjukgymnasten på Centrum för idrott och hälsa oss för att köra utan ingrepp, knäna verkar ha blivit så pass bra =)

Bästa hälsningar

Dunder-Danne =)

1 kommentar:

  1. En vilovecka för dig ser ungefär ut som en träningsvecka för mig.

    SvaraRadera