I dunderform

I dunderform

2015-09-20

Vecka 38 - Vinnare av Tough Viking Malmö


Veckan rivstartade med två långa arbetsdagar vid Livgardet i Stockholm. Jag kunde dock vila med gott samvete eftersom veckan innan varit minst sagt intensiv.

Onsdagen medförde årets första riktiga träningspass på hinderbanan. Jag tog det mycket lugnt i alla nedhopp, satte pallar där det behövdes men gasade i övrigt på bra i fyra hela varv. Definitivt kändes det i knäna men jag kunde gå som en normal människa nerför en trappa kort därpå. Jag har försökt analysera i förra veckans inlägg varför jag helt plötsligt har mindre ont...

Torsdagen medförde lite snabba rusher, spänsthopp och armgång inför lördagens Tough Viking.

Fredagen kastades det bara lite handgranater.

Lördag var som rubriken kanske avslöjar RACE DAY och debut i Tough Viking. Jag sprang ju Toughest när jag var hemma på ledighet från Afrika där jag blev 32:a i ett starkt startfält. Men 32:a är ju ända en ganska blygsam placering för något som jag borde vara bra på. På Helsingborg xtreme blev jag 2:a, vilket ju var en bra placering med tanke på raketen som var framför mig.

Men så var det alltså dags för Tough Viking (TV). Jag och min gode vän och kollega, James dök upp i god tid för att reka första och sista kilometern samt känna in atmosfären, värma upp och förbereda oss. De fyra första och sista hindrena kändes bra för mig, övriga banan blev ju en liten överraskning.

Allra första hindret var amerikanska fotbollsspelare. Här tog jag det medvetet lugnt eftersom man annars riskerar att bli skadad vid sån kontakt. Två stycken sprang jag in i, men det var inga alls bekymmer. Därefter följde över/under, fallskärmsjägarnas hinder samt slackline. Redan efter slackline låg jag i tät och strax följde en lång löpsträcka, balans, däck och rep, samt därefter en ännu längre löpsträcka. De tidigare tre hindrena var för mig bekväma och löpningen var lagom kuperad för att jag skulle kunna trycka på ordentligt. Detta medförde ett ökat avstånd till den klunga på tre personer som följde närmast. Lite branta backar upp och ner, kryphinder och däckvältning ökade avståndet ytterligare och sen var det en ganska komfortabel sträcka fram till rampen som jag inte klarade helt som jag ville men ändå tog mig upp på i första försöket. I mål hade jag en och en halv minut till tvåan och ytterligare en halv minut till min stridsparskamrat James på tredje plats. Extra härlig vinst när jag får ha med mig honom på pallen, vi har offrat mycket svett och blod för rikets försvar under våra åtskilliga träningspass tillsammans!

Jag är nöjd med min insats, samtidigt som banan passade mig mycket bra. Detta gav definitivt mersmak och nästa säsong ska jag utöka mitt deltaga i TV. Redan på lördag väntar dock Toughest, där motståndet brukar vara krispigare=) Köpenhamn och amager strandvej är platsen för detta evenemang!

Framgångsfaktorer för denna vinst är följande i ordning:
1: Mycket träning i backar och på olika underlag i löpningen.
2: Armträning i rep och ringar en gång i veckan under två månaders tid.
3: Simning i öppet vatten. Även om denna inte var mer än 20-25 meter lång kändes det ändå tryggt att hoppa i med gott självförtroende!

Endast en bild har kommit upp, den ser ni ovan. Återkommer med fler lite senare och i bästa fall någon video.

Håll till godo =)

1 kommentar: