I dunderform

I dunderform

2014-09-21

Vecka 38 - danska mästerskapen och Ystadterrängen

Den gångna veckan började lugnt med något löppass och nåt lätt gympass eftersom de två föregående veckorna var så tuffa. Jag extraknäckte lite i måndags kväll på Nordic Military Training och det var en helt gyldene kväll på Bulltofta med fint väder, starka viljor samt cricketspelare som skapar en trevlig inramning.

Tisdagen innebär packdag för att sedan köra till Ystad där jag sov hos min mor innan jag, Sven Legend samt hans fru och barn tog färjan över till Rönne och Bornholm. Almegårds kaserne var slutdestination och det ligger bara tio minuters körning från färjan vilket i praktiken innebär att jag har typ närmst av alla deltagare till danska mästerskapen=)

Onsdagen tränades det hinderbana samt kastning.


På onsdagen började tävlingen med skytte på Aakers skydebane. Det har känts bra på träningarna inför denna tävling och på inskjutning sköt jag bara 10:or. Men... så slår nervositeten till och ett par slarviga skott och en ganska dålig snabbserie hamnade jag på 189 (98+91) poäng. Det är alldeles för dåligt och det som i början av min femkampskarriär var min bästa gren är nu en av mina sämsta. Det kommer tas krafttag under vinter för att upprätthålla förmågan.
Skjutbanan är fint belägen i skogen och ganska vindskyddad. Inga ursäkter finns att prestera dåligt.

Lite öl innan skyttet är aldrig fel...
Helt utan anledning hade jag en våldsam hinderbaneångest. Kanske är det för att knäna jävlas så med mig men det finns ingen anledning att vara så mentalt svag som jag var. Jag startade klent och ökade sen inte. Tiden blev 2:44,0, min sämsta i år på en bana som egentligen är ganska snabb.

Kvällen medförde simning i Bornholms enda simhall. Banan var bra för att vara på 25 meter och jag simmade riktigt bra fram till sista stocken där jag kom in lite tidigt och fick ligga och glida nån sekund för mycket, men det är en av mina bästa tider på 25-meters bana så jag är överlag nöjd med denna gren. 30,3 blev det och jag hade definitivt varit under 30 med en bättre avslutning. Loppet ser ni nedan, filmat med min Sony Action Cam.

På fredag förmiddag skulle det kastas handgranater. På Bornholm kastar man i svag uppförsbacke vilket medförde vissa bekymmer både på träningsdagen och på inkastningen. Jag hade dock en bra känsla i kroppen och nerverna höll sig på en ytterst låg nivå. Precisionsserien resulterade i 14 innerringar och 2 ytterringar, mycket bra. Längdkastet var lite klent med 49,3 meter men fick inte riktigt igenom kastet. Jag slutade på en andraplats i denna gren vilket jag är mycket nöjd med. 128 är min näst bästa precisionsserie någonsin på kastning under tävling.

Utan någon lunch i magen så var det dags för löpning. Banan strax nordöst om Rönne är flack och fin med endast nåt mjukare parti samt en riktig dal på ett ställe längs med den 4 kilometer långa banan som vi skulle avverka två varv på. Jag hade inget direkt att sprina för mer än 5000 poäng som jag inte behövde ta i mycket för att nå, löpformen är ju god. Ístället såg jag till att löpa ikapp min danske vän Ole och agera hare till honom så att han nådde 5000 poäng och därmed nå kvalgränsen till VM i Korea. Han hade med sannolikhet klarat det ändå eftersom han hade 30 sekunder till godo men det är alltid bra att agera lite farthållare. Vid passering 6 kilometer spelades filmen nedan in. Den avslutades med en härlig bild på badet som jag och Sven Legend tog efter löpningen. Att bada i havet 19 september är få förunnat och så sent på året har jag nog aldrig varit i plurret.
Totalt nådde jag 5031 poäng. Jag får ta med mig det som var bra och hoppas att jag kan prestera lite bättre på VM. Jag blev totalt 5:a med en bra bit upp till fyran. Resultat finns på http://www.milpent.dk/dmi2014/

Idag söndag var det dags för Ystadterrängen, 11.6 kilometer med start på Sandskogens idrottsplats och sedan två härliga 6km-varv ut i Sandskogen och tillbaka längs med havet. Jag var rejält sliten i benen när jag påbörjade uppvärmning med kände mig piggare efter densamma och startade loppet i stadigt 3,30-tempo. Redan efter 5-6 kilometer kände jag dock att jag var lite tung sedan den gångna vecka varför jag fick gå ner till ungefär 3:45 per kilometer och släppa först Jens och sedan Stefan. Min totala tid blev ungefär 42:05, vilket jag är nöjd med utifrån omständigheterna. Viktigast är att det blev trippelt YIF på pallen.

Kommande vecka ska jag vila lite från löpning inledningsvis då jag börjar få känningar av vad jag tror är löparknä, en mycket begränsande skada om man låter den blomma ut. Istället får jag fokusera på simning, våtvästlöpning och gym. På helgen håller jag i träningsläger i militär femkamp!

Ha det prima.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar