I dunderform

I dunderform

2014-09-15

Vecka 37 - summering

Hej kära läsare. Den gångna veckan har varit på ett sätt lågintensiv. Jag har arbetat måndag - måndag (därav den någon sena uppdatering då jag inte har bredband på jobbet). Jag har sovit på jobbet och inte varit hemma alls. Simningen har fått stryka på foten och jag har tagit det lugnt i övrigt med eftersom jag varit lite sliten efter Nordiska mästerskapen och en hård träningsvecka v.36.

Det har blivit tre löppass, 10 respektive 8 kilometer i lugnt tempo samt ett intervallpass under söndagen. 2x3x300 meter samt 3 gånger nedför. Detta pass för att förbereda mig inför danska mästerskapen på Bornholm som väntar under innnevarande vecka.

Jag har rehabtränat lite på gymmet, mina hälsenor protesterar alltid lite i slutet av tävlingssäsongen och det finns bara ett botemedel: excentrisk träning. Det blev ett högintensivt cirkelträningspass med, sen under fliken "Träningspass" på min hemsida.

Något jag verkligen har tränat är skytte. Jag har tränat minst ett pass pistol varje dag och även skjutit två pass gevär ak5 och ett pass tävlingsgevär. Pistol är kanske inte det första vapnet man skulle ta med sig ut i strid men det är ett sant hantverk. Med en karbin eller ett gevär kan man skjuta halvtaskiga skott men ändå träffa det man vill och få ihop en bra serie men med pistol blir man utvärderad direkt. Således kan man säga att om man är duktig på pistol är man ofta duktig på gevär men motsatsen finns inte. Jag är ganska besviken över mina insatser vid regementsmästerskapen som vi hade i tisdags i både gevär och pistol, så det får bli en målsättning att träna sig duktig till nästa år.

En pistolfilm på hur det kan se ut kommer här nedan.
Man kan verkligen stå i timmar och öva enstaka serier med drag och magasinsbyte på tid men detta blir ganska fort kontraproduktivt för en som inte är van att skjuta mycket.

Under söndagen tog jag så fram min tävlingsbössa och sköt ett par serier för att se hur den träffade på 200 meter. På detta avstånd kommer danska mästerskapen att genomföras. Utan att fullt ha skottställt så fick jag till en hygglig serie, trist att jag hade ett slängskott.
Skotten till höger får plats bakom övre, lilla locket på en snusdosa.
Jämfört med AK5D som jag har så är det en otrolig skillnad i precision. Ak5:an är inte ens inom 4-5 gånger ovan spridning trots att jag skjuter liggande med stöd. Även om det definitivt inte är samma precisionsvapen, det är ju inte ett tävlingsgevär så tycker jag ändå att det utvärderar främst rödpunktssiktet, vilket inte lämpar sig för precisionsskytte.

Nu ska jag inte tråka er med mer vapen-snack, jag är inte så intresserad av detta ämne egentligen även om skytte är fruktansvärt bra träning för psyket. Håll till godo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar