I dunderform

I dunderform

2016-11-01

Vecka 43 - Årets sista tävling och ny samarbetspartner

Så var det slutligen dags, även om jag inte var så redo för det som jag hade hoppats: Årets sista tävling, nämligen Yddingeloppet d.v.s. 12 km ganska styv terränglöpning. Men, enligt rutin, kommer veckan i stort först.
Torups slott.
Måndag: Jag fortsatte återhämta efter min mansförkylning även om jag tänkt jogga ett sista varv på Yddingeloppets bana.

Tisdag: 20 minuter CrossTrainer på jobbet för att känna på kroppen följt av lite allmän styrka.
På kvällen blev det att pröva något jag länge tänkt pröva: Klättring! Cykeln tog mig till Atleticum-området och Malmö Klätterklubbs mycket gemytliga kombinationshall. Trevlig personal som gav mig en introduktion till denna trivsamma sport. Efteråt var jag rejält trött i underarmarna och träningsvärken höll i sig veckan ut =P
GOTT ATT APA SIG!

Onsdag: 12 km löpning på Yddingeloppets bana och äntligen kände jag mig frisk. Färgerna såhär års är dessutom GYLDENE!
Både byxor och skog har gyldene nyanser!

Torsdag: Besök på Militärhögskolan Karlberg, med begränsat med tid, med dåligt väder, med intervallpass att klara av innebar 15 minuter uppvärmning på CrossTrainer följt av 15x75/15 d.v.s. 15 repetitioner av att springa 75 sekunder och vila 15 sekunder med bandet gående under tiden.
Jag började själva passet på 17 km/h med 0,5% lutning för att simulera lite luftmotstånd och ökade sedan till bandets max (20 km/h) d.v.s. 3 minuter per kilometer ända till slutet. Svettigt och effektivt. Nedvarmning på CrossTrainern i fem minuter innan jag åkte hem igen.
Intervaller på band är fostrande.

Fredag: Färden gick till Göteborg för löpträning och möte med Salming Runnings försäljningschef. Vi sprang en härlig tur i skogen i varierande terräng där jag fick pröva modellen Elements som verkligen var rätt sko för dagen. Efter träningen blev det mat och möte där vi redde ut riktlinjerna inför kommande säsong och från och med 2017 kommer jag att ingå i Team Salming Running och representera vid löptävlingar m.m. Mer detaljer kommer sen men det jag verkligen gillar med Salming är den enkla stringensen som följer i modellerna. Det är ett varumärke under stark frammarsch och deras löparskor har bara det absolut nödvändigaste för att kunna prestera. Ingen har blivit mästare tack vara miljard-dyr stötdämpning eller massa tekniska finesser utan det är lagom med drop, lagom med dämpning och lagom med stöd. Arbetet får man göra själv som atlet! Med mig hem har jag ett par Elements samt ett par Distance som åker med på kommande utlandstjänst. Elements tar mig säkert fram i terrängen (oavsett terräng) och Distance kommer tjäna mig väl under uppbyggnadssäsongen. Det jag längtar mest efter är att börja tävla igen, modellen Race är det inget hittills som jag har slagit =)

Lördag: Högskoleprovsdags, ty det är viktigt att träna hjärnan också =)

Söndag: För sista gången i år: RACE-DAY! Jag har ju länge förberett mig för Yddingeloppet, Skånes största terränglopp med flera tusen deltagare. Tyvärr blev de sista veckorna inte riktigt som jag tänkt mig men jag visste att jag kunde leva ganska gott på all den träning som jag slitit mig i genom under året.
Jag öppnade i 3:30 tempo och hade målbilden att se hur länge det skulle hålla. 3 kilometer blev det ungefär och sedan fick jag lägga mig mellan 3:30 och 3:50 beroende på banans beskaffenhet; vissa kilometrar är flacka eller går nedför medan andra går ganska elakt uppför.
Tiden slutade på 44:03, jag disponerade ganska bra även om jag kände att styrkan inte helt fanns där och totalt blev jag 13:e man. 44:03 är för övrigt 40 sekunder bättre än mig tidigare bästa tid.

Den obligatoriska slut-på-säsongen-bilden med Salmings avtal i hand.
En sammanfattning över säsongen lär komma längre fram men överlag är jag mycket nöjd! Det är nog ganska naturligt att kroppen förr eller senare checkar ut när den tycker att det får vara nog med tävlande och jag är egentligen inte besviken över den senaste månaden drygt då jag varit mer eller mindre krasslig. Nu ska jag avnjuta ett par veckors välförtjänt vila och alternativ träning innan det är på det igen. Vi hörs när det närmar sig =)

Lycka till med vilan, det är trots allt den som bygger.

Dunder-Danne



1 kommentar:

  1. En trevlig liten runda att springa. Får nog hänga på nästa år också.

    SvaraRadera